We wtorek, 14 stycznia 2025, w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) opublikowano informację z testów prototypu hybrydowego pojazdu taktycznego NGTV-H (Next Generation Tactical Vehicle-Hybrid) o napędzie diesel-elektrycznym, opracowanego przez spółkę GM Defense.
Testy terenowe zostały przeprowadzone podczas międzynarodowego ćwiczenia Combined Resolve 25-1 w Joint Multinational Readiness Center na poligonie Hohenfels w niemieckiej Bawarii przez żołnierzy 3. Brygady 10. Dywizji Górskiej US Army. W ćwiczeniu brało udział około 4000 żołnierzy z USA i piętnastu państw sojuszniczych z Europy.
Na dołączonym materiale wideo (poniżej) sierż. szt. Nicholas Chavez, specjalista ds. kontroli ruchu lotniczego przydzielony do 3. Brygady opisuje cechy i możliwości testowanego prototypu NGTV-H. Jak tłumaczy, jest to lekki pojazd rozpoznawczy z napędem spalinowo-elektrycznym. Testy są częścią wdrażanej przez US Army inicjatywy Transforming in Contact, wykorzystując nowe technologie i systemy zaprojektowane w celu zwiększenia gotowości bojowej i zdolności reagowania na kryzysy lub konflikty.
Warto zauważyć, że pojazd miał premierę podczas wystawy sprzętu wojskowego Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting and Exposition 2024, która odbyła się 14-16 października 2024 w Waszyngtonie. Został zaprezentowany przez producenta tylko przedstawicielom US Army. Oczekuje się, że ten pojazd zadebiutuje po raz pierwszy publicznie na targach przemysłu obronnego IDEX 2025 w Abu Zabi, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (16-21 lutego br.), co oznacza, że będzie oferowany także na eksport.
Wersja z drzwiami oferowanymi przez producenta, inne rozwiązanie niż to testowane przez US Army, gdzie zastosowano także dodatkową parę / Zdjęcie: GM Defense
NGTV-H jest wyposażony w zaawansowany 12-modułowy akumulator i silniki elektryczne umieszczone na przedniej i tylnej osi. Ta hybrydowa konfiguracja zapewnia pojazdowi funkcje jazdy Silent Drive i Silent Watch, redukując sygnaturę akustyczną i termiczną podczas pracy. Funkcje te są szczególnie korzystne w przypadku misji rozpoznawczych i zwiadowczych w środowiskach wysokiego ryzyka, w których skradanie się jest niezbędne do powodzenia operacji. Funkcja Silent Watch pozwala zasilać pokładowe systemy podczas dłuższego postoju bez zagrożenia rozładowania akumulatora, nie emitując przy tym ciepła i hałasu.
JD Johnson, wiceprezes ds. rozwiązań rządowych i strategii w GM Defense, podkreślił znaczenie tych testów terenowych. Zauważył, że opinie żołnierzy są nieocenione dla udoskonalenia konstrukcji pojazdu i zapewnienia, że spełnia on praktyczne potrzeby żołnierzy na pierwszej linii frontu. Johnson podkreślił również, że NGTV-H został dobrze przyjęty, szczególnie ze względu na możliwość cichego napędu, niską sygnaturę cieplną i zdolność do zasilania kluczowych systemów pokładowych. Te cechy nie tylko zwiększają skuteczność misji, ale także zapewniają przewagę technologiczną w coraz bardziej złożonych środowiskach operacyjnych.
NGTV-H wykorzystuje wydłużone podwozie w oparciu ramę pickupa średniej ładowności typu Chevrolet Colorado ZR2/ZR2 Bison, dzięki czemu większość komponentów części pochodzi z rynku cywilnego. Są to m.in. podwójne amortyzatory zaworów hydraulicznych Multimatic i elementy zawieszenia Chevrolet Performance (70%). Krótsze podwozia są wykorzystywane w nowych lekkich pojazdach taktycznych M1301 ISV (Infantry Squad Vehicle) w US Army oraz będą w pojazdach LTV (Light Tactical Vehicle) dla Kanady.
Wideo: US Army via DVIDS