2 sierpnia Dowództwo Zamówień US Army z Picatinny Arsenal w New Jersey (US Army Contracting Command, ACC) opublikowało zapytanie o informację (RFI) dotyczące dostaw 120-mm systemu moździerzowego posadowionego na samobieżnym lub kołowym podwoziu w ramach programu FIFT (Mortar Future Indirect Fire Turret).
120-mm Samobieżny Moździerz RAK może być rozpatrywany jako jedna z propozycji w programie FIFT / Zdjęcie: 17. Wielkopolska Brygada Zmechanizowana
RFI zostało opublikowane w imieniu biur kierowników projektów PFM (Precision Fires and Mortars) i CAS (Combat Ammunition Systems) aby pozyskać informacje na temat możliwości opracowania i wdrożenia do produkcji 120-mm systemu moździerzowego począwszy od 2021.
Zgodnie z oczekiwaniami, moduł wieżowy musi zapewnić załodze skuteczną ochronę przed ogniem kontr bateryjnym, w tym przed hałasem i odłamkami. System powinien także używać skuteczniejszej amunicji o większym zasięgu niż obecnie użytkowane 120-mm pociski do moździerzy M121 BMS czy RMS6-L. Broń musi być zdolna do prowadzenia zmasowanego ognia, razić cele bezpośrednio i umożliwiać stosowanie amunicji krążącej, takiej jak LMAMS (Lethal Miniature Aerial Missile System) czy SMAMS (Single Multi-missile Attack Munition) (Modernizacja artylerii US Army, 2018-04-02, Test amunicji artyleryjskiej GLSDB, 2018-06-13).
Pojazd w programie FIFT musi cechować się dużym poziomem automatyzmu, w tym oraniczeniu załogi do minimum, co w praktyce oznacza konieczność opracowania wariantu bezzałogowego. Moduł wieżowy powinien być zintegrowany z odpowiednimi platformami w Pancernych Brygadowych Zespołach Bojowych (ABCT) i Brygadowych Zespołach Bojowych Strykerów (SBCT), w tym kołowymi (IAV Stryker) i gąsienicowymi (AMPV lub NGCV) ( M113 w programie NGCV, 2018-07-14, 2018-07-14, Prototypy AMPV dla US Army dostarczone, 2018-04-06).
Wymagania techniczne samego moździerza określają jego kaliber (120 mm), przewód lufy (gładki), zasięg minimalny (200 m dla ognia pośredniego i 50 m dla ognia bezpośredniego) czy zasięg maksymalny (od 8 000 do 20 000 m), powinien mieć magazyn amunicji i cyfrowy system kierowania ogniem, działający w trybie pół-autonomicznym i autonomicznym. Czas reakcji powinien wynosić od 30 do 60 sek. (w zależności czy pojazd jest gotowy do otwarcia ognia czy w ruchu), a przemieszczenie się na nową pozycję od zakończenia strzału na odległość 750 m powinno trwać 90 sek.
Moździerz musi być zdolny do prowadzenia dookólnego ostrzału amunicją o masie 18,14 kg (40 funtów) i długości 101,6 cm (40 cali), w tym rażenia celów opancerzonych stacjonarnych i ruchomych w odległości od 500 do 4 000 m. Szybkostrzelność powinna wynosić co najmniej 16 strz. przez pierwszą minutę, a następnie 6 strz./min., a najbardziej pożądanymi parametrami są 24 strz. przez 2 minuty i następnie 12 strz./min.
Wymaganymi typami zapalników kompatybilnych ze 120-mm amunicją dla moździerza są przynajmniej M734/M734A1 MOFA i M935 PD, natomiast docelowo muszą być to M776 MTSQ, M745 PD, M524/M524A1 PD, M772 PD/MTSQ, M84 TIME, M567 PD, M532 PRX, M783 PD/DLY i M751 PD.
Analiza
Z związku z bardzo wysokimi wymaganiami zamawiającego można wymienić tylko kilka obecnie produkowanych systemów, których moduły wieżowe, po odpowiedniej modyfikacji, mogłyby zostać zaoferowane Amerykanom. Są to: samobieżny moździerz RAK, posadowiony na podwoziu KTO Rosomak produkowany przez Hutę Stalowa Wola, oferowane przez fińską spółkę Patria Hägglunds NEMO (New Mortar) i dwulufowy AMOS (Advanced Mortar System), oba na podwoziu AMV Patria 8×8 czy Saab Mjölner na podwoziu bwp CV90, oferowany przez BAE Systems AB (Hägglunds AB) (Systemy moździerzowe dla Czech, 2018-03-16).