We wtorek, 20 sierpnia 2024, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA podpisało umowę o wartości 1 541 861 429 USD (5,938 mld zł) ze spółką Oshkosh Defense na piątą partię produkcyjną rodziny ciężkich pojazdów ciężarowych FHTV (Family of Heavy Tactical Vehicles). Termin realizacji umowy minie 19 sierpnia 2029.
Zgodnie z oddzielnym komunikatem prasowym spółki Oshkosh Defense z 21 sierpnia br., umowa pozwoli na przedłużenie linii produkcyjnej pojazdów rodziny FHTV wraz z naczepami do 2031.
Rodzina FHTV obejmuje ciągniki i holowniki siodłowe HEMTT A4 (jak i różne wersje specjalistyczne), pojazdy do przewozu kontenerów ISO i ładunków spaletyzowanych PLS A1 (Palletized Load System), jak i z systemem samozaładowczym i naczepami czy pojazdy do transportu ciężkich pojazdów gąsienicowych HET A1.
Do tej pory Oshkosh Defense wyprodukowała ponad 71 000 zmodernizowanych ciężkich pojazdów rodziny FHTV i przyczep dla US Army i jej sojuszniczych państw (Ciężkie pojazdy HEMTT i HET dla Kuwejtu, Kolejne ciężkie pojazdy Oshkosh do Egiptu).
Jesteśmy niezwykle zaszczyceni, że US Army nadal inwestuje w sprawdzoną rodzinę ciężkich pojazdów taktycznych Oshkosh FHTV — powiedział Pat Williams, dyrektor ds. programów w Oshkosh Defense. Nasza ciągła współpraca z Armią zapewnia, że dostarczamy wyjątkowe, wydajne pojazdy z najnowszymi technologiami i aktywnymi funkcjami bezpieczeństwa.
Oshkosh Defense zintegruje ulepszone możliwości z flotą FHTV poprzez opłacalne i ukierunkowane ulepszenia w celu modernizacji floty, wydłużenia żywotności pojazdów i obniżenia kosztów operacyjnych. Zaawansowana architektura FHTV umożliwia bezproblemową integrację dodatkowych funkcji, takich jak drive-by-wire, wsparcie eksploatacji CBM (Condition Based Maintenance), elektryfikacja, eksport elektryczności, oszczędność zużycia paliwa i modyfikacje zmniejszające zużycie.
Ewolucja FHTV poprzez techniczne modyfikacje i rekapitalizację jest dowodem naszej innowacyjności i skupienia na zwiększonych możliwościach — kontynuował Williams. Integrując nowe technologie z flotą FHTV, nie tylko zwiększamy wydajność operacyjną, ale także zabezpieczamy nasze pojazdy na przyszłość, aby sprostać zmieniającym się potrzebom żołnierzy.
8 lipca 2024, w ramach przedłużenia czwartej umowy produkcyjnej na FHTV, US Army przyznała kontrakt o wartości 231,9 mln USD (893,14 mln zł) na dostawy partii zmodernizowanych pojazdów wraz z zestawami transportowymi i instalacjami do nich. W ramach tej opcji, US Army może zacząć zamawiać pojazdy w ramach właśnie zawartej piątej umowy produkcyjnej.
W przyszłości następcami floty FHTV będą opcjonalnie załogowe/bezzałogowe pojazdów ciężarowe, które będą pozyskiwane w ramach programu o kryptonimie CTT (Common Tactical Truck). W programie uczestniczą konsorcjum American Rheinmetall Vehicles i GM Defense, a także samodzielnie spółki Mack Defense, Navistar Defense oraz Oshkosh Defense. 7 lutego br. pierwsze konsorcjum dostarczyło na testy trzy prototypy bezzałogowych samochodów ciężarowych RMMV HX3-CTT.