W piątek, 7 lutego 2025, Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów poinformowało, że zawarło dwie umowy ze szwajcarską spółką Pilatus Aircraft Ltd. na dostawę ośmiu samolotów szkolenia podstawowego PC-7 MKX wraz z dwoma symulatorami oraz usługi wsparcia przez pierwsze 5 lat eksploatacji. Zakup został zatwierdzony 14 października 2024.
Zdjęcia: Pilatus Aircraft Ltd.
Umowy zostały podpisane w bazie lotniczej Woensdrecht w Brabancji Północnej, gdzie mieści się również centrum logistyczne LCW (Logistiek Centrum Woensdrecht). Zamawiającym jest Dowództwo Materiałowe i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT; czyli dawna agencja zamówień wojskowych DMO; Defensie Materieel Organisatie) Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów.
Przedmiotem pierwszej z nich jest dostawa 8 samolotów Pilatus PC-7 MKX i 2 symulatorów do szkolenia, ale także wszelkiego rodzaju wysokiej jakości sprzętu dydaktycznego. Umożliwia to skonfigurowanie tak zwanego całkowitego środowiska uczenia się. Druga umowa reguluje wsparcie eksploatacji wyżej wymienionego sprzętu przez pierwsze 5 lat.
PC-7 MKX zastąpią 13 starszych PC-7, użytkowanych od 1988 w Elementary Military Kite Training (EMVO). Od grudnia 2020 poszukiwano ich następcy, a termin ich wycofania wyznaczono na 2027. Po wyborze oferty w październiku, konkurencyjne podmioty złożyły protesty, w związku z czym podpisanie umowy opóźniło się.
Początek dostaw PC-7 MKX zaplanowano wstępnie na pierwszą połowę 2027. Roczny nalot ma wynosić maksymalnie 2150 godzin, a dzięki symulatorom będzie można szkolić przez kolejne 2650 godzin – łącznie do 60 pilotów.
Warto dodać, że jednym z kontroferentem była brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica), która wraz z niderlandzką organizacją rządową NIDV (Netherlands Industries for Defence & Security) proponowała lekkie samoloty szturmowe A-29 Super Tucano, również przystosowane do prowadzenia szkolenia podstawowego, a także 5 średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium, które rząd w Hadze zamówił wspólnie z Austrią (4 egz.) w lipcu 2024, jako następców dla czterech Lockheed Martin C-130H/C-130H-30 Hercules.
Dzięki PC-7 MKX niderlandzcy chorążowie będą mogli ukończyć szkolenie podstawowe i zostać następnie wysłani na szkolenie zaawansowane, które może utorować drogę do służby na samolotach wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II, przyszłych transportowych C-390 Millenium czy śmigłowcach różnego typu.
W ostatnim czasie na zakup 22 egzemplarzy PC-7 MKX zdecydowała się Francja, za pośrednictwem lokalnej spółki Babcock International France Aviation (część brytyjskiej Babcock International), w ramach programu szkolenia pilotów lotnictwa wojskowego o kryptonimie Mentor 2. Jak dotąd oba państwa NATO i UE są to pierwsi użytkownicy tej wersji samolotu.
PC-7 MKX to ulepszona wersja PC-7 Mk II z nową awioniką i wyświetlaczami w kabinie, zintegrowana z naziemnym systemem szkoleniowym GBTS. Symulatory GBTS obejmują technologię komputerową i symulacyjną, a także nowe narzędzia, takie jak rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona. PC-7 MKX miał premierę na targach Dubai Airshow w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w listopadzie 2021.
Z kolei na zakup samolotów szkolenia zaawansowanego Pilatus PC-21, również w ostatnim czasie, zdecydowała się Kanada – 19 egzemplarzy – za pośrednictwem KF Aerospace we współpracy ze SkyAlyne Canada Limited Partnership.
https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1887864482661052687