W czwartek, 31 lipca 2025, w Warszawie, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, odpowiedzialny za nadzór nad modernizacją techniczną Wojska Polskiego, uczestniczył w podpisaniu aneksu na dostawę czołgów saperskich M1150 ABV dla Sił Zbrojnych RP.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej
Przedmiotem zawartego ze stroną amerykańską aneksu do umowy przez Skarb Państwa – Agencję Uzbrojenia ze stycznia 2023 na zakup czołgów M1A1FEP Abrams, jest dostawa 25 pojazdów saperskich M1150 ABV (Assault Breacher Vehicle) na podwoziu czołgu M1A1 Abrams, wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym oraz zapasem części zamiennych. Wartość aneksu wynosi ok. 115 mln USD netto (429,08 mln zł netto/527,77 mln zł brutto). Dostawy pojazdów zostaną zrealizowane w 2029. Pojazdy saperskie wejdą do służby w jednostkach Wojsk Lądowych.

To niesamowita jednostka wyposażona w specjalne systemy inżynieryjno-saperskie, które zwalczają pola minowe, różnego rodzaju zabezpieczenia oraz infrastrukturę techniczną. Umożliwiają one udrożnienie dróg dla naszych wojsk lądowych, w tym dla czołgów. To element ogromnego bezpieczeństwa i wsparcia dla naszych wojsk pancernych. Obsługę tych czołgów zapewniają dwie osoby – dowódca i kierowca. Automatyzacja oraz wyposażenie sprawiają, że czołg saperski jest niemal samowystarczalny. Bardzo dziękuję naszym amerykańskim partnerom za terminowe dostawy, szybkość działania i bardzo dobry sprzęt, który sprawdza się w naszych jednostkach. (…) W założeniu sprzęt ten trafi do 18. Dywizji Zmechanizowanej w Siedlcach – powiedział wiceminister Paweł Bejda podczas podpisania umowy na dostawy kolejnego uzbrojenia dla polskiej armii.
Zdjęcia: Michał Szafran, MILMAG
Woły robocze – bo tak to można nazwać, to niesamowite urządzenia, które uzupełniają zdolności obronne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli chodzi o wojska lądowe i wojska pancerne — stajemy się naprawdę potężną siłą w Europie, znaczącym członkiem NATO nie tylko w Europie, ale generalnie również na całym świecie – zaznaczył wiceminister odpowiedzialny za modernizację polskiej armii.
Przypomnijmy, że 16 listopada 2023 Agencja Uzbrojenia informowała o rozpoczęciu negocjacji ze stroną amerykańską na temat zakupu 25 czołgów saperskich M1150 ABV.
M1150 ABV służą do oczyszczania dróg i przejść z przydrożnych bomb i improwizowanych ładunków wybuchowych oraz neutralizacji pól minowych. Pojazdy o masie 72 ton i łącznej długości 12 m (z wyposażeniem specjalistycznym) zostały zabudowane na podwoziu i kadłubie z czołgu M1A1, ale ich jedynym uzbrojeniem jest 12,7-mm karabin maszynowy M2HB Browning i wyrzutnie granatów dymnych do samoobrony. Otrzymały nową wieżę o ograniczonym obrocie do 90 stopni w obie strony, która została obłożona 53 kostkami pancerza reaktywnego do ochrony przed ładunkami kumulacyjnymi.
M1150 ABV mogą być wyposażone w trał wykopowy FWMP (Full Width Mine Plow) o szerokości 4,6 m, lemiesz lub trał toczony, trzy pługi (Combat Dozer Blade) i specjalistyczny osprzęt do rozminowywania od brytyjskiej spółki Pearson Engineering. W tylnej części wieży umieszczono wyrzutnie zestawu do rozminowywania z ładunkami wydłużonymi LDCS (Linear Demolition Charge System) od AECOM, ale opcjonalnie można go wyposażyć w analogiczny system M58 MICLIC (Mine Clearing Line Charge). Pozwala to na rozminowywanie terenu za pomocą ładunków wybuchowych z C4 na dystansie 100-150 m przed pojazdem. Łączna masa przewożonych ładunków wybuchowych wynosi prawie 3200 kg.
Są też wyposażone w system oznaczania przejść LMS (Lane Marking System) dla żołnierzy, zintegrowany system obserwacji IVS (Integrated Vision System) i wbudowany system diagnostyczny EDD (Embedded Diagnostics System) od Leonardo DRS. Załoga składa się z dwóch żołnierzy.
Pojazdy tego typu zostały wprowadzone na wyposażenie amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), a następnie wojsk lądowych (US Army) w 2009. Weszły też do Gwardii Narodowej. US Army i Gwardia użytkują 149 egzemplarzy M1150 ABV, a 52 egzemplarze USMC wycofał ze stanu wraz z 403 czołgami M1A1FEP (niewykluczone, że US Army przejęły większość wozów po USMC, tak jak to było w przypadku czołgów).
Wozy nie były szeroko eksportowane wraz z czołgami M1 Abrams. Poza Polską trafią do Australii – 29 egzemplarzy (wraz z czołgami M1A2SEPv3), a także do Rumunii (4 egz.) i Bahrajnu (8 egz.). Poza tym trafiły w ramach amerykańskiej pomocy wojskowej do Ukrainy (zapewne eks-USMC) wraz z czołgami M1A1SA-UKR – nie precyzowano ile egzemplarzy, ale wiadomo, że Rosjanom udało się zniszczyć dwa z nich: 22 lutego oraz 3 marca 2024, a jeden uszkodzony zdobyć 25 kwietnia 2024.
Na koniec warto dodać, że także standardowe M1A2SEPv3 w Wojsku Polskim również otrzymają zdolności do prowadzenia prac inżynieryjnych. 11 marca br. brytyjska spółka Pearson Engineering informowała, że otrzymała od Polski zamówienie o nieujawnionej wartości na dostawę 99 modułów do zamontowania osprzętu inżynieryjnego SLICE do tych wozów.
Czołgi saperskie M1150 ABV dla Wojska Polskiego
–
– To niesamowita jednostka wyposażona w specjalne systemy inżynieryjno-saperskie, które zwalczają pola minowe, różnego rodzaju zabezpieczenia oraz infrastrukturę techniczną. Umożliwiają one udrożnienie dróg dla naszych wojsk… pic.twitter.com/4oOHsyc85G— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) July 31, 2025


