We wtorek, 28 października 2025, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) z Poznania poinformowały, że na mocy nowo zawartej umowy licencyjnej z amerykańską spółką Allison Transmission Inc. rozszerzają ofertę o obsługę skrzyń biegów Cross-Drive.
Kluczowe polskie systemy bojowe, w tym haubice K9PL i Krab, czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Borsuk, bazują na przekładaniach Allison – powiedziała prezes Zarządu Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych, Elżbieta Wawrzynkiewicz. Umowa z Allison czyni WZM autoryzowanym partnerem, umożliwiając polskim przedsiębiorstwom państwowym i użytkownikom przeprowadzanie przeglądów i remontów w Poznaniu bez konieczności wysyłania sprzętu za granicę, co jest kluczowe dla krajowej obronności – dodała prezes zarządu WZM Elżbieta Wawrzynkiewicz.
Spółka Allison Transmission Inc. jest światowym liderem w zakresie produkcji w pełni automatycznych skrzyń biegów o średnim i dużym obciążeniu do pojazdów cywilnych i wojskowych począwszy od ciężarówek po opancerzone platformy bojowe. Przekładnie Allison z powodzeniem wykorzystywane są również w ponad 80 krajach sojuszniczych na całym świecie.
Podpisana umowa jest istotną częścią i składową prężnie działającego w WZM Centrum Zespołów Napędowych, wspomagającego remonty pancernego sprzętu gąsienicowego.
W planach jest również rozszerzenie współpracy z Allison Transmission Inc. o inne typy przekładni, jak i również zabudowa i walidacja hamowni układów napędowych.
Nie tylko WZM
Co ciekawe, później, 3 listopada Huta Stalowa Wola (HSW) informowała, że podpisała Memorandum of Agreement (MoA) z Allison Transmission Inc., które stanowi kolejny, ważny krok w kierunku dalszego rozwoju kompetencji HSW w tym przypadku w zakresie projektowania i produkcji nowoczesnych skrzyń biegów, jednego z podstawowych elementów zespołów napędowych dla pojazdów bojowych produkowanych w Stalowej Woli. MoA jest wynikiem listu intencyjnego z 22 maja br.
Skrzynie biegów firmy Allison Transmission Inc. są wykorzystywane między innymi w bojowych wozach piechoty Borsuk (w prototypach X300, a w seryjnych 3040 MX), a także w wielu innych rodzajach sprzętu wykorzystywanego przez polskie Siły Zbrojne: 155-mm samobieżnych haubicach K9A1 Thunder (SNT Dynamics/Allison Transmission X1100-5A3) i AHS Krab (X1100-5A3), czołgach M1A1FEP i M1A2SEPv3 Abrams (DDA X-1100-3B), wozach zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (XT-1410-5A) oraz w wielozadaniowych pojazdach taktycznych Waran 4×4 i przyszłych wozach dowodzenia Heron 6×6 (typu 4500SP), Lekkich Opancerzonych Transporterach Rozpoznania (LOTR) Kleszcz na bazie Bóbr-3 (producent nie wskazał typu), a przekładnie Allison zastosowano także w prototypowym samochodzie ciężarowym Jelcz 442.32 Automatic (3000 SP).
22 listopada 2024 Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w stanie Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 80 652 849 USD (wówczas 330,943 mln zł) z Allison Transmission Inc. na realizację usług wsparcia przy eksploatacji skrzyni biegów pojazdów wojskowych należących do Sił Zbrojnych RP.

