We wtorek, 7 stycznia 2025, amerykańska spółka Allison Transmission Inc. poinformowała, że otrzymała zamówienie o wartości 80,6 mln USD (335,65 mln zł) na dostawy ulepszonych automatycznych przekładni DDA X-1100-3B do czołgów M1A2SEPv3 Abrams (System Enhanced Package version 3) dla amerykańskich Wojsk Lądowych (US Army) i użytkowników eksportowych za pośrednictwem programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales).
Zdjęcie: Allison Transmission Inc.
Dostawa będzie odbywać się w ramach wsparcia programu czołgów M1A2 Abrams na rok 2025 i jest kontynuacją umowy ogłoszonej 18 stycznia 2024 o wartości 83,3 mln USD (346,89 mln zł), którą sfinalizowano w grudniu tego samego roku.
Kontrakty są realizowane na rzecz producenta czołgów, spółki General Dynamics Land Systems (GDLS), które są produkowane w zakładach Joint Systems Manufacturing Center (JSMC) w Limie w stanie Ohio. Ponadto zestawy przekładnic zakupione przez Integrated Logistics Support Center (ILSC) będą wspierać działania związane z remontami i naprawami w bazie magazynowej amerykańskich wojsk lądowych Anniston Army Depot (ANAD) w Bynum w stanie Alabama.
Jesteśmy zaszczyceni, że możemy kontynuować współpracę z Armią USA i naszymi międzynarodowymi sojusznikami poprzez nasze zaangażowanie w program czołgów podstawowych Abrams — powiedział gen. w st. spocz. Dana J.H. Pittard, wiceprezes ds. programów obronnych w Allison Transmission. To kolejny kamień milowy w naszej wieloletniej umowie. Zobowiązujemy się do dostarczania doskonałości i wsparcia naszym partnerom przez wiele kolejnych lat.
Umowa obejmuje zestawy naprawcze skrzyni biegów, a także dostawę nowych skrzyń biegów. Umowa obejmuje również dostarczanie klientowi ulepszonych skrzyń biegów w najnowszej konfiguracji z zerowym przebiegiem krytycznych podzespołów, co wiąże się ze znacznymi oszczędnościami w porównaniu z nowymi jednostkami. Postanowienia umowy obejmują techniczne wsparcie systemu Allison w postaci niezbędnych rysunków technicznych i pakietów danych technicznych. Dostawy w ramach tej umowy mają nastąpić w 2025.
Przekładnie Allison DDA X-1100-3B są komplementowane w power-pack wraz z wielopaliwowymi turbinami gazowymi Honeywell AGT1500 o mocy 1500 KM (1103 kW) w ramach ich rewitalizacji do standardu TIGER (Total InteGrated Engine Revitalization). Co ciekawe, może także współpracować z silnikiem wysokoprężnym o analogicznej mocy. Charakteryzują się czterema biegami do jazdy do przodu i dwoma do jazdy wstecz oraz konstrukcją typu Cross Drive, co oznacza, że moduły sterowania i hamowania są połączone. Na czym konkretnie polegają najnowsze ulepszenia przekładni – pozostaje niejawne.
Pierwszymi użytkownikami eksportowymi czołgów M1A2SEPv3 Abrams są Australia (we wrześniu 2024 dotarła pierwsza partia 46 z 75 wozów) i Polska (dostawy pierwszej partii z 250 wozów powinny rozpocząć się niebawem), a kolejnymi będą Maroko (162 egzemplarze jako modernizacja M1A2M), Rumunia (54 egzemplarze) oraz Bahrajn (50 egzemplarzy). Tymczasem 16 grudnia 2024 do Tajwanu dotarła pierwsza partia 38 czołgów ze 108 zamówionych w zubożonej konfiguracji M1A2T.
Allison Transmission is pleased to announce an award of an $80.6 million contract supporting the Abrams Main Battle Tank Program for the 2025 program year. Read the full release: https://t.co/BsCkq2blAF
— Allison Transmission (@AllisonTrans) January 7, 2025