1 marca br. pojawiło się potwierdzenie, że pod koniec lutego Państwowa Straż Graniczna Ukrainy (Derżawna Prykordonna Służba Ukrajiny, DPSU) odebrała kolejne dwa, zamówione jeszcze przed wojną we Francji, lekkie śmigłowce Airbus Helicopters H125 Écureuil.
Zdjęcie archiwalne z odbioru dwóch wcześniejszych H125 z 3 stycznia 2020 / Zdjęcie: DPSU
Śmigłowce zostały przebazowane z Francji, z międzylądowaniem w stolicy Słowenii, Lubljanie (gdzie zostały zatankowane) i dotarły do odbiorcy 27 lutego. Dostarczone wiropłaty nosiły numery rejestracyjne: 49 Niebieski (nr seryjny 9281, rejestracja tymczasowa F-WMXM) i 53 Niebieski (nr seryjny 9253, rejestracja tymczasowa F-WHFB).
Przypomnijmy, że 17 lipca 2018 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy zamówiło za 642 mln USD w europejskiej spółce Airbus Helicopters za pośrednictwem rządu francuskiego 24 lekkie śmigłowce H125 Écureuil, 10 lekkich H145 oraz 21 średnich H225 Super Puma (jeden z H225 rozbił się 18 stycznia br.). Łącznie 55 wiropłatów przeznaczono dla Państwowej Służby Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, Gwardii Narodowej, Policji Państwowej oraz Państwowej Straży Granicznej (Ukraina odebrała pierwsze H225).
Pierwsze dwa H125 odebrano 3 stycznia 2020 (61 Niebieski i 62 Niebieski), następnie dwa kolejne (63 Niebieski i 64 Niebieski) oraz trzy dalsze 2 grudnia 2021 (41 Niebieski, 42 Niebieski, i 45 Niebieski). Z najnowszymi dostawami liczba wiropłatów tego typu wzrosła do dziewięciu. Wiropłaty są przeznaczone dla lotnictwa GPSU jako następcy Mi-8MT w misjach patrolowych.
H125 Écureuil jest zdolny do transportu sześciu członków załogi i pasażerów. W porównaniu z cięższymi, dwusilnikowymi śmigłowcami z rodziny Mi-8, H125 są nawet od czterech do pięciu razy tańsze w eksploatacji. MSW Ukrainy argumentowało wybór H125 Écureuil wszechstronnością i lepszymi osiągami w porównaniu z innymi jednosilnikowymi śmigłowcami.
Decyzja o zakupie nowych wiropłatów różnej klasy zapadła 28 grudnia 2017. 26 stycznia 2018 ogłoszono plany rozbudowy floty śmigłowców MSW i powstanie pierwszego mobilnego oddziału w tym samym roku. Śmigłowce typu H125 miały charakteryzować się zróżnicowanym wyposażeniem pokładowym. Do standardowego wyposażenia należą: optoelektroniczny system nadzoru, który umożliwia monitorowanie, w tym w trybie podczerwieni, w odległości do 20 km. Są one również wyposażone w system ostrzegania z głośnikami i szperaczami, których można używać synchronicznie z systemem nadzoru optoelektronicznego.
Na mocy umowy z Airbusem, miało też powstać specjalne centrum szkoleniowe i serwisowe w Krzemieńczuku w obwodzie połtawskim, jednak ze względu na trwającą wojnę ukraińsko-rosyjską nie jest znany status tego przedsięwzięcia.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.