W czwartek, 6 listopada 2025, turecka państwowa spółka ASFAT Inc. (Askeri Fabrika ve Tersane İşletme) poinformowała w mediach społecznościowych o zakończeniu dzień wcześniej testów odbiorczych i przekazaniu rodzimym wojskom lądowym (Türk Kara Kuvvetleri) pierwszego egzemplarza 155-mm kołowej haubicy T-155 TTA Panter. Jest to pierwsza turecka haubica kołowa w pełni krajowej produkcji.
W ramach projektu haubicy T-155 TTA Panter 8×8, realizowanego pod nadzorem Generalnej Dyrekcji Zakładów Zbrojeniowych, przy czym głównym wykonawcą jest ASFAT, a podwykonawcami ASELSAN, BMC i MKE, pomyślnie zakończono procesy kwalifikacji i odbioru kontrolnego prototypu, a pierwszy system trafił na wyposażenie Dowództwa Wojsk Lądowych. Niech będzie to z pożytkiem dla naszej wspaniałej armii i naszego narodu! – czytamy w krótkiej notce prasowej na platformie społecznościowej X.
W 2020 Generalna Dyrekcja Zakładów Zbrojeniowych AFGM (Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğü’nün) Ministerstwa Obrony Turcji zawarła umowę ASFAT Inc. na budowę prototypy kołowej i zmodernizowanej wersji holowanej haubicy T-155 Panter, która weszła na uzbrojenie w 2002 (jak dotąd dostarczono 255 z 400 zamówionych). Nazwa zakładowa projektu to ARPAN-155.
Prototyp T-155 TTA Panter 8×8 (pełna nazwa: T-155 TTA Entegre Panter Obüsü, gdzie TTA to Taktik Tekerlekli Araç) zbudowano w listopadzie 2022, a już w grudniu przeprowadzono pierwsze strzelania. Od tamtej pory prototyp przejechał ponad 20 000 km w terenie i oddał ok. 350 strzałów w różnych warunkach.
System otrzymał zmodernizowaną haubicę MKE kal. 155 mm/L52 NATO, zaawansowany system kierowania ogniem od Aselsan oraz nowoczesne podwozie ciężarowe BMC w układzie napędowym 8×8, które zapewnia dużą mobilność terenową, prędkość do 80 km/h na drodze i do 50 km/h w terenie oraz zasięg jazdy ponad 600 km, dzięki silnikowi wysokoprężnemu o mocy 600 KM (447 kW), sprzężonego z automatyczną skrzynią biegów (7 przełożeń do jazdy w przód i 1 do tyłu).
Ma 13 m długości, 3,46 m wysokości (w pozycji marszowej) i 3,24 m szerokości. Masa bojowa waha się od 32 do 38 t, w zależności od konfiguracji. Pojazd ma zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu 31°, jazdy po wzniesieniach o nachyleniu bocznym 30% oraz pokonywania rowów o szerokości do 1,5. Wyposażono go w opony run flat 14.00 R 20 i 10 x 20 z system centralnego pompowania.
5-osobowa załoga (może zostać zredukowana do 3 osób) ma do dyspozycji opancerzoną kabinę poziomu 3 według standardu NATO STANAG 4569 z opcjonalną osłoną balistyczną uzbrojenia głównego i ochroną przeciwminową. Jednostka ognia haubicy składa się z 24 naboi wraz z modułowymi ładunkami miotającymi, wykorzystuje skomputeryzowany zestaw sterowania i monitorowania uzbrojenia, integruje komputer balistyczny kompatybilny z istniejącym systemem dowodzenia C4I użytkownika na wszystkich poziomach i wykorzystuje nawigację zliczeniową zarówno do nawigacji lądowej, jak i ustawiania kąta nachylenia działa.
23-litrowa komora nabojowa jest zgodna z wymaganiami JBMoU (Joint Ballistics Memorandum of Understanding) w sprawie interoperacyjności amunicji. System pozwala na oddanie strzału standardowym nabojem odłamkowo-burzącym M107 HE na dystans około 18 km, M549A1 HE na dystans 30 km i MOD 274 na dystans 40 km. Po przejściu z pozycji marszowej do pozycji ogniowej, haubica może oddać pierwszy strzał w czasie krótszym niż 30 sekund, utrzymać szybkostrzelność na poziomie 6 pocisków na minutę i zakończyć ostrzał w czasie do 120 sekund i oddalić się ze stanowiska ogniowego przed ogniem kontrbateryjnym (scoot-and-shoot). Haubicę można doposażyć we wciągarkę, wyrzutnie granatów dymnych, zagłuszarki oraz ręczne lubz zdanie sterowane stanowiska uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm lub 12,7 mm.
Ministerstwo Obrony Turcji zamówiło 40 seryjnych T-155 TTA Panter. Działa uzupełnią wspomniane holowane T-155 Panter oraz gąsienicowe T-155 Fırtına I (w liczbie ponad 300 egz. z 350 zamówionych; licencyjne koreańskie K9 Thunder) i T-155 Fırtına II (40 egz. ze 140 zamówionych).
Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğü’nün idari sorumluluğunda ASFAT ana yükleniciliğinde; ASELSAN, BMC ve MKE alt yükleniciliğinde yürütülen 8×8 T-155 TTA Panter OBÜS projesi kapsamında prototip kalifikasyon ve muayene kabul süreçleri başarıyla tamamlanarak ilk sistem Kara… pic.twitter.com/OcdYLo6FKe
— ASFAT (@MSB_ASFAT) November 6, 2025
Czytaj także:

