We wtorek, 28 stycznia 2025, amerykańska spółka Boom Supersonic poinformowała, że demonstrator technologii trzysilnikowego samolotu ponaddźwiękowego XB-1 o nazwie własnej Baby Boom wykonał swój pierwszy lot z prędkością Ma1,122 – bariera dźwięku została przełamana o godz. 8.31 czasu PST (16.31 czasu GMT). Samolot został oblatany 22 marca 2024.
XB-1 Baby Boom jest zbudowanym w skali 1:3 demonstratorem technologii przyszłego samolotu pasażerskiego Overture. Co ciekawe, jest to także pierwszy komercyjny samolot ponaddźwiękowy od czasu wycofania z eksploatacji 24 października 2003 francusko-brytyjskiego samolotu pasażerskiego Concorde, ale także pierwszy opracowany prywatnie bez udziału jakiegokolwiek rządu.
Samolot o nr rejestracyjnym N990XB wystartował z Mojave Air and Space Port na lotnisku Rutan Field na pustyni Mojave w Kalifornii. Za jego sterami siedział główny pilot testowy Tristan Geppetto Brandenburg. Zanim samolot przekroczył prędkość Ma1, wszedł na pułap 10 756 m (35 290 stóp).
Samolot osiągnął ostatecznie prędkość maksymalną podczas tego lotu wynoszącą Ma1,122, czyli 652 w./750 mil/h lub 1207 km/h względem ziemi.
Lot naddźwiękowy XB-1 pokazuje, że technologia pasażerskich lotów naddźwiękowych już nadeszła — powiedział założyciel i dyrektor generalny Boom Supersonic, Blake Scholl. Mała grupa utalentowanych i oddanych inżynierów dokonała tego, co wcześniej wymagało rządów i miliardów dolarów. Następnie zwiększymy skalę technologii XB-1 dla naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Overture. Naszym ostatecznym celem jest zapewnienie korzyści z lotów naddźwiękowych każdemu.
To był zaszczyt i punkt kulminacyjny mojej kariery, że byłem częścią zespołu, który osiągnął ten kamień milowy — każdy członek tego zespołu był kluczowy dla naszego sukcesu — powiedział Tristan Geppetto Brandenburg, główny pilot testowy Boom Supersonic. Nasza dyscyplina i metodyczne podejście do tego programu testów lotniczych stworzyły kulturę bezpieczeństwa, która umożliwiła bezpieczny i udany pierwszy lot naddźwiękowy. Dzięki lekcjom wyciągniętym z XB-1 możemy nadal budować przyszłość podróży naddźwiękowych.
Kadłub tego jednoosobowego samolotu zbudowano w niemal całości z kompozytów włókna węglowego, zintegrowano zaawansowaną awionikę i naddźwiękowy układ napędowy złożony z trzech silników turbowentylatorowych General Electric J85-15 o ciągu 19 kN (4300 funtów) każdy. Samolot ma 21 m długości, 5,2 m długości i 5,2 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosi 6123 kg. Według konstruktorów, samolot osiągnie maksymalną prędkość Ma2,2, a zasięg lotu wyniesie maksymalnie 1900 km.
XB-1 został wyposażony system wizyjny z technologiami rzeczywistości rozszerzonej: dwoma kamerami umieszczone na nosie, cyfrowo wzmocnione wskaźnikami położenia i toru lotu, a w kabinie wyświetlacz pilota o wysokiej rozdzielczości, zapewniający widoczność pasa startowego.
Po swoim oblocie w marcu ub. r. XB-1 wykonał łącznie 11 lotów testowych w różnych warunkach w celu oceny działania systemów pokładowych i osiągając prędkości poddźwiękowe i przydźwiękowe.
Testy XB-1 mają na celu opracowanie pełnowymiarowego czterosilnikowego samolotu pasażerskiego Overture, na który wstępne zamówienia złożyły linie lotnicze American Airlines, United Airlines i Japan Airlines w liczbie łącznie 130 egzemplarzy. Zgodnie z planami Overture ma transportować od 64 do 80 pasażerów z prędkością maksymalną Ma1,7, czyli około dwukrotnie większą niż obecnie poddźwiękowe samoloty pasażerskie. Docelowo ma latać na 100% zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF), tzw. biopaliwie i wykonywać regularne loty na ponad 600 trasach.
Na początku 2020 Boom Supersonic nawiązała współpracę z brytyjską Rolls-Royce nad napędem do Overture – nowy silnik turbowentylatorowy otrzyma nazwę Symphony. Z kolei 19 lipca 2022 spółka ogłosiła, że rozpoczęła współpracę z Northrop Grumman w celu opracowania wojskowego wariantu samolotu Overture do zadań specjalnych, np. w zakresie zwiadu i rozpoznania jako następca Boeing RC-135V/W Rivet Joint.
Boom is supersonic. On Jan. 28, 2025 at 8:31am PST / 16:31 GMT, XB-1 broke the sound barrier.
Chief Test Pilot Tristan “Geppetto” Brandenburg safely and successfully achieved supersonic speed in XB-1, the first civil supersonic jet made in America.
✅New top speed: Mach 1.122… pic.twitter.com/GenfoWRK6P
— Boom Supersonic (@boomaero) January 28, 2025
History in the making. On Jan. 28, 2025, XB-1 officially broke the sound barrier.
Flying Mach 1.122 (652 KTAS) at 35,290 ft. over the Mojave Desert, Boom’s supersonic demonstrator jet ushered in a new era of supersonic flight.
Watch the full recorded livestream:… pic.twitter.com/npCl2wYaFV
— Boom Supersonic (@boomaero) January 28, 2025