17 grudnia br. Amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) marynarki wojennej (US Navy), w imieniu Departamentu Obrony USA, zamówiło w spółce AgustaWestland Philadelphia trzecią partię śmigłowców szkolnych Leonardo TH-73A Thrasher, liczącą 36 egzemplarzy za równowartość 159 421 443 USD (655,25 mln zł).
Departament Obrony USA zamówił dla marynarki wojennej trzecią partię śmigłowców szkolnych Leonardo TH-73A Thrasher / Zdjęcia: US Navy
Umowa zawiera również pakiet części zamiennych do zamawianych śmigłowców. Prace będą realizowane w Filadelfii (Pensylwania; 85%). Mineral Wells (Teksas, 5%) i innych lokalizacjach poza kontynentalnymi USA z terminem do grudnia 2023. Całość finansowania zamówienia pochodzi z budżetu obronnego na rok fiskalny 2022.
Dotychczas, US Navy zamówiła dwie partie liczące po 32 śmigłowce (umowa z 13 stycznia 2020) za równowartość 176,47 mln USD (725,32 mln zł) oraz 36 wiropłatów (12 listopada tego samego roku) za równowartość 171,05 mln USD (703,04 mln zł). Wraz z najnowszą umową, liczba zakupionych egzemplarzy wzrosła do 104. US Navy planuje zamówić łącznie 130, należy więc oczekiwać wkrótce realizacji także czwartej transzy (Druga partia TH-73A dla US Navy, TH-73A dla US Navy).
Tymczasem, 6 sierpnia br. Do bazy lotniczej amerykańskiej marynarki wojennej NAS Whiting Field w Milton na Florydzie przyleciał pierwszy z zamówionych TH-73A Thrasher, gdzie został przyposany do 5. Skrzydła Szkolnego (Training Air Wing 5). Szkolenia adeptów latania na TH-73A Thrasher rozpoczną się w 2022 (Pierwszy TH-73A Thrasher w US Navy).
Thrashery będą zastępować stopniowo przez trzy następne lata pozostające w służbie od 1980. śmigłowce TH-57B/C Sea Ranger (zmilitaryzowana wersja modelu Bell 206), służące do szkolenia pilotów US Navy, Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) i Straży Wybrzeża (US Coast Guard, USCG). TH-73A pozostaną w służbie przynajmniej do 2050.
Wsparcie techniczne i eksploatacyjne dla floty TH-73A zapewnią spółki Leonardo Helicopters i Vertex Aerospace w nowym kompleksowym centrum wsparcia śmigłowców o powierzchni 9290 metrów kwadratowych w Whiting Aviation Park, przy NAS Whiting Field.
TH-73A Thrasher to w istocie AgustaWestland TH-119, czyli AW119Kx Koala, dostosowany do wymogów amerykańskich w ramach programu AHTS (Advanced Helicopter Traning System), wcześniej oznaczonego jako TH-XX.
Prototyp TH-119 otrzymał certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w lipcu 2018. Śmigłowiec ma 12,92 m długości, 3,29 m wysokości i 1508 kg masy własnej. Średnica wirnika głównego to 10,83 m. Jest napędzany silnikiem turbowałowym Pratt & Whitney PT6B-37A o mocy 1000 KM (746 kW), który pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 281 km/h (152 w.) i osiągniecie pułapu praktycznego 4572 m (15 tys. stóp). Zasięg lotu wynosi 661 km (357 mil morskich). Załoga składa się z dwóch pilotów i trzech pasażerów. Jego awionika pozwala na realizację lotów szkoleniowych w warunkach według wskazań przyrządów (Instrument Flight Rules, IFR).