We wtorek, 25 marca 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Commad, ACC) z Orlando na Florydzie, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 7 763 431 USD (30,2 mln zł) ze spółką spółka CAE USA Inc. z Tampy na Florydzie (część kanadyjskiej CAE Inc.) na dostawy do Polski trenażera obsługi technicznej (Live Engine Trainer) power-packa z turbiną gazową Honeywell AGT1500 i przekładnią DDA X-1100-3B czołgu M1A2SEPv3 Abrams.
W postępowaniu przetargowym otrzymano jedną ofertę. Prace zostaną wykonane w Krakowie z szacowaną datą zakończenia do 14 maja 2027. Całość funduszy pochodzi ze środków programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) dla Polski i zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy.
Trenażer obsługi technicznej dla czołgu M1A2 Abrams jest dostarczany do US Army od listopada 2019. Zamówiono sześć zestawów, z których pierwszy trafił do US Army Armor School w Fort Benning w stanie Georgia. Szkolenia rozpoczęto w grudniu tego samego roku.
Trenażer obejmuje stanowisko kierowcy połączone z turbiną gazową Honeywell AGT1500 i automatyczną przekładnią DDA X-1100-3B w celu realizacji wsparcia zadań diagnostycznych w zakresie eksploatacji. W trenażerze wbudowano ponad 80 symulowanych usterek przeznaczonych do rozwiązywania problemów przez żołnierzy szkolących się do obsługi. CAE USA Inc. opracowała również nowe oprogramowanie użytkowe i wprowadziło nowoczesną stację operatora-instruktora, aby pomóc zautomatyzować konfigurację scenariuszy szkoleniowych.
Jeśli chodzi o najnowsze informacje program wdrażania czołgów rodziny M1 Abrams w Wojsku Polskim, to 11 marca br. brytyjska spółka Pearson Engineering informowała, że otrzymała zamówienie o nieujawnionej wartości na dostawę 99 modułów do zamontowania osprzętu inżynieryjnego SLICE na potrzeby tych wozów.
Moduły powinny być kompatybilne nie tylko z 250 czołgami M1A2SEPv3, których pierwsze dostawy niedawno rozpoczęły się, ale także starszymi 116 M1A1FEP, uzupełniając zdolności inżynieryjne wraz z planowanymi do zamówienia 25 czołgami saperskimi M1150 ABV (Assault Breacher Vehicle) na bazie Abramsa.
Z kolei 7 stycznia br. spółka Allison Transmission Inc. otrzymała zamówienie o wartości 80,6 mln USD (wówczas 335,65 mln zł) na dostawy ulepszonych automatycznych przekładni DDA X-1100-3B do czołgów M1A2SEPv3 dla amerykańskich Wojsk Lądowych (US Army) i użytkowników eksportowych, a więc także Polski.
Ostatnia umowa na kontynuację programu wsparcia technicznego czołgów rodziny M1 Abrams, m.in. polskich, została zawarta 19 grudnia 2024. Poprzednia została podpisana 20 września tego samego roku.
Wcześniej, 31 października 2023 zawarto umowę o wartości 82,645 mln USD (wówczas 340,73 mln zł) z Lockheed Martin na budowę centrum szkoleniowego AGTS (Advanced Gunnery Training System) dla czołgów Abrams w Wesołej.