W poniedziałek, 23 grudnia 2024, południowokoreańska spółka LIG Nex1 poinformowała, że wraz z Królewskim Niderlandzkim Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki NLR (Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) rozpoczęła próby w locie prototypu radaru z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie ESR-500A, przeznaczonego do zmodernizowanych samolotów FA-50 Block 20.
Testy chłodzonej powietrzem stacji radiolokacyjnej są realizowane od 20 grudnia na pokładzie lekkiego samolotu testowego Cessna Citation II o nr rej. PH-LAB. Testy są realizowane na mocy protokołu ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) w tej sprawie, podpisanego podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 (22-26 lipca br.).
Dzięki wielokrotnym testom w locie z zastosowaniem różnych scenariuszy, LIG Nex1 planuje jeszcze bardziej zwiększyć kompletność i niezawodność prototypu radaru ESR-500A. Mają potrwać dwa lata, do 2026, obejmując wykrywanie/śledzenie celów powietrznych, naziemnych i morskich, maksymalny zasięg wykrywania i tryb jednoczesnej pracy w wielu trybach, sprawdzając czy spełnia stawiane mu wymagania.
Jak podkreśla LIG Nex1, nowy radar z anteną AESA zapewni 3-4 razy większą wydajność w porównaniu z izraelskim radarem Elta EL/M-2032 MSA z anteną fazowaną, zainstalowanym obecnie w FA-50 Block 10 (np. polskich FA-50GF). Prototyp urządzenia został ujawniony 2 maja 2023 podczas konferencji Aerospace Conference 2023 w południowokoreańskim Daejeon. Został opracowany dzięki inwestycjom własnym i współpracy ze spółką Korea Aerospace Industries (KAI) w latach 2021-2023.
Cechą nowego radaru jest zastosowany system chłodzenia powietrzem, aby zrekompensować problemy z chłodzeniem anten, które były wcześniej testowane i opracowane w Korei, oraz zastosowano moduły nadawczo-odbiorcze, wykorzystujące technologię azotku galu (GaN), aby osiągnąć odpowiednim poziom miniaturyzacji urządzenia.
Radar będzie oferowany użytkownikom eksportowym, chcącym zredukować zależność od dostaw komponentów amerykańskich, gdyż konkurencyjnym radarem w technologii AESA dla FA-50 Block 20 jest amerykański PhantomStrike, opracowany przez korporację RTX, który zostanie zintegrowany z przyszłymi polskimi samolotami FA-50PL. Niewykluczone zatem, że pierwszym odbiorcą radarów ESR-500A będzie Malezja, która zamówiła 18 FA-50M Block 20, a w dalszej kolejności Peru, które negocjuje zakup.