26 października szwedzki koncern Saab Defence and Security zakończył pierwsze próby powietrzne uzbrojenia dla myśliwca JAS 39E Gripen, które przeprowadzono na poligonie FMV Vidsel w regionie Norrbotten na północy kraju.
Podczas testów dokonano kontrolowanego zrzutu podwieszanego zbiornika paliwa. Wraz z powiększeniem wewnętrznych zbiorników o 40%, zasięg samolotu wzrósł z 2100 do 4075 km w porównaniu z JAS 39C/D.
Podczas testów w październiku, prototyp JAS 39E Gripen o nr bocznym 39-8 dokonał pierwszego odpalenia naprowadzanego na podczerwień pocisku rakietowego klasy powietrze-powietrze Diehl IRIS-T oraz zrzutu dodatkowego zbiornika paliwa. Zweryfikowano tym samym zdolność nowego samolotu uwalniania i odpalania ładunków (Land Ceptor przetestowany w Szwecji, 2018-05-29).
Pocisk rakietowy IRIS-T (Infra Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled) o wektorowanym ciągu, został opracowany w Niemczech, jako następca AIM-9 Sidewinder starszych generacji. /Zdjęcia: Saab Defence and Security
Próby były ostatnim etapem programu testowego Gripen E i zostały poprzedzone eksperymentami z przenoszeniem zewnętrznych ładunków, stanowiąc część prac związanych z integracją systemów uzbrojenia. Program rozwoju nowej generacji szwedzkich samolotów bojowych ma związek z zamówieniem 60 myśliwców jedno- i dwumiejscowych (E/F) przez rodzime wojska lotnicze (Svenska Flygvapnet), a także 36 przez brazylijskie (Força Aérea Brasileira). W polu zainteresowania pozostają Szwajcaria i Finlandia, które prowadzą programy wymiany swoich flot (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11; SSzwajcarskie myśliwce i obrona powietrzna, 2018-03-29).
Analiza
Lista planowanego uzbrojenia, wyposażenia i innych zasobników, które zostaną zintegrowane z JAS39E/F Gripen, oprócz wspomnianych IRIS-T i dodatkowych zbiorników paliwa zawiera wiele innych pozycji. Przewiduje się użycie pocisków powietrze-powietrze Python 4/5, A-Darter, AIM-120 AMRAAM, AIM-9X Sidewinder, Meteor i Spear oraz pocisków powietrze-ziemia RBS-15F ER, AGM-158 JASSM, Taurus KEPD 350, AGM-154 JSOW, AGM-65 Maverick, Brimstone.
Samoloty będą zdolne do przenoszenia bomb lotniczych GBU-49, Spice 1000, GBU-10/12/14 Paveway II, GBU-22/24 Paveway III, JDAM, GBU-39 SDB I, GBU-53/B SDB II czy serii Mk 80. Oprócz tego zasobniki celownicze Sniper i Litening GIV/GVIII, rozpoznawcze DJPR i Reccelite czy parametrów lotu Ehud/PPR i imitatorów radioelektronicznych MALD (Testy MALD-X , 2018-08-25).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.