2 marca tajwańska spółka AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) poinformowała, że wojska lotnicze Republiki Chińskiej (Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn) rozpoczęły próby operacyjne na dwóch prototypach nowych, odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego T-5 Yung Yin (aka. Brave Eagle) (Partia uzbrojenia dla Tajwanu, 2020-10-22).

Wojska lotnicze Republiki Chińskiej rozpoczęły testy operacyjne nowych, odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego AIDC T-5 Yung Yin

Wojska lotnicze Republiki Chińskiej rozpoczęły testy operacyjne nowych, odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego AIDC T-5 Yung Yin

 

Testy rozpoczęto symbolicznym lotem obu prototypów o nr ser. 11001 i 11002, nr. taktyczne 09-9001 i 08-9002, a na pokładzie jednego z nich znalazł się, jako pasażer, dyrektor generalny spółki AIDC, Hu Kai-hung (Tajwan na zakupach, 2019-12-23).

Po zakończeniu prób operacyjnych odbędzie się formalny odbiór i nastąpi decyzji o rozpoczęciu produkcji seryjnej. Wojska lotnicze Republiki Chińskiej mają otrzymać łącznie 66 egzemplarzy T-5 Yung Yin w ramach programu o wartości 68,6 mld TWD (9,057 mld zł) – umowę w tej sprawie zawarto jeszcze w 2017.

Zgodnie z informacjami z czerwca 2019, planowane jest opracowanie wariantu szturmowego/myśliwskiego, który zastąpiłby samoloty Northrop F-5E/F Tiger II / Zdjęcia: AIDC

Zgodnie z informacjami z czerwca 2019, planowane jest opracowanie wariantu szturmowego/myśliwskiego, który zastąpiłby samoloty Northrop F-5E/F Tiger II / Zdjęcia: AIDC

T-5 Yung Yin to nowe oznaczenie XAT-5 Blue Magpie, którego pierwszy prototyp zaprezentowano 24 września 2019 w zakładach montażowych Hanxiang spółki AIDC w Taizhong w zachodniej części Tajwanu. Oblot samolotu nastąpił 10 czerwca 2020. Drugi egzemplarz wzbił się w powietrze w grudniu tego samego roku (Prezentacja XAT-5 Blue Magpie, 2019-09-25).

Nowy, dwusilnikowy samolot szkolenia zaawansowanego powstał w oparciu o konstrukcję samolotu myśliwskiego F-CK-1 Ching Kuo jako następca szkolnego AT-3A Tzu-chung, opracowanego pierwotnie przez AIDC i amerykańską spółkę Northrop Grumman. Wycofywanie A-T3A rozpocznie się w 2026.

T-5 jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi ITEC F124-200TW, wykonanych w 80% z kompozytów, które powstają na bazie komponentów z amerykańskich silników Honeywell F125. W porównaniu z myśliwcem Ching Kuo, T-5 jest nieco większy i wyposażony w bardziej zaawansowaną awionikę. W celu spełnienia wymogu przenoszenia większej ilości paliwa zmodyfikowano także płatowiec i zwiększono przekrój skrzydeł. Brytyjska spółka Meggitt dostarcza koła podwozia głównego i przedniego, hamulce z włókna węglowego i układy sterowania nimi, takie jak w AT-3 i F-CK-1. Z kolei również brytyjski Martin-Baker dostarcza fotele wyrzucone wraz z mechanizmem katapultowania.

Projekt T-5 był rozwijany od początków XXI wieku przy współpracy z Narodowym Instytutem Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST) i wojskach lotniczych. Makietę samolotu zaprezentowano w 2015. Kontrpropozycjami w programie nowych samolotów szkolenia zaawansowanego były: zmodernizowane AT-3 MAX, włoskie Leonardo M-346 Master i południowokoreańskie KAI T-50 Golden Eagle.