5 lipca brytyjski dziennik The Telegraph poinformował, że Szwecja zdecydowała się na dołączenie do brytyjskiego programu samolotu wielozadaniowego 6. generacji Tempest. Decyzję ma wkrótce ogłosić Team Tempest, złożony z koncernów BAE Systems, Rolls Royce Holdings, MBDA UK i włoskiego Leonardo. Program został ogłoszony 16 lipca 2018 podczas międzynarodowych targów lotniczych w Farnborough. Potwierdzenie pierwszych rozmów szwedzkiego koncernu Saab Defence and Security z Brytyjczykami pojawiło się 8 listopada 2018. 21 maja 2019 minister obrony Szwecji Peter Hultqvist poinformował o negocjacjach w tej sprawie z rządem brytyjskim (Farnborough 2018: Tempest następcą Typhoona?, 2018-07-17).

Zgodnie z deklaracjami Tempest zostanie uzbrojony w lotniczy laser, a samolot będzie zdolny do autonomicznego działania w wariancie bezzałogowym. Przewiduje się możliwość przenoszenia małych bsl, tzw. wirtualny kokpit, zastosowanie konfigurowalnych systemów łączności, aktywnych i pasywnych sensorów czy środków obrony nowej generacji. / Grafika: BAE Systems

Zgodnie z deklaracjami Tempest zostanie uzbrojony w lotniczy laser, a samolot będzie zdolny do autonomicznego działania w wariancie bezzałogowym. Przewiduje się możliwość przenoszenia małych bsl, tzw. wirtualny kokpit, zastosowanie konfigurowalnych systemów łączności, aktywnych i pasywnych sensorów czy środków obrony nowej generacji. / Grafika: BAE Systems

Decyzja oznacza, że Szwecja, wraz z Saab Defence and Security, stanie się pierwszym międzynarodowym partnerem brytyjskiego programu. Przemysłowy udział w inicjatywie wyraził także amerykański koncern Boeing Defense, Space & Security, który razem z Saabem współpracuje w programie samolotów szkolenia zaawansowanego T-X dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Zakłady Saaba w USA, 2019-05-12).

Wcześniej wstępne zainteresowanie dołączeniem do projektu wyraziła także Japonia, której reprezentanci byli obecni podczas prezentacji makiety samolotu bojowego. 25 lipca 2018 potwierdzono wstępne rozmowy. Tokio szuka bowiem międzynarodowego partnerstwa do budowy następcy myśliwców Mitsubishi F-2, które uzupełniłyby F-35A. Program nosi kryptonim F-3 Future Fighter, a zapotrzebowanie Powietrznych Sił Samoobrony Japonii (Kōkū Jieitai) sięga 100 samolotów nowej generacji (TTechnologie F-22 dla Japonii?, 2018-08-23).

Tempest będzie obsługiwany przez zautomatyzowane zestawy obsługi naziemnej i zdigitalizowane narzędzia diagnostyczne, a płatowiec pozwoli na dalszy rozwój architektury samolotu (np. dodanie konforemnych zbiorników paliwa). / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Tempest będzie obsługiwany przez zautomatyzowane zestawy obsługi naziemnej i zdigitalizowane narzędzia diagnostyczne, a płatowiec pozwoli na dalszy rozwój architektury samolotu (np. dodanie konforemnych zbiorników paliwa). / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Warto też przypomnieć, że 17 lutego 2019, na trzy dni przed wystawą lotniczą Aero India, w Bengaluru pojawiła się delegacja złożona z członków brytyjskiego Ministerstwa Obrony i koncernu BAE Systems. Podjęto rozmowy z indyjskim resortem obrony i wojskami lotniczymi (Bhartiya Vāyu Senā). Indie wycofały się w kwietniu 2018 po jedenastu latach współpracy z Rosją w programie budowy myśliwca 5. generacji FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), który miał bazować na Su-57. Jednocześnie prace nad samolotem 6. generacji podjęły Chiny, które już wdrożyły do służby J-20 poprzedniego pokolenia, dlatego czas gra na niekorzyść dla New Delhi (Indie wycofują się z programu FGFA, 2018-04-22, Chiński myśliwiec 6. generacji, 2019-02-18).

Analiza
Zgodnie z harmonogramem przedstawionym w lipcu 2018, w ramach nowej strategii rozwoju lotnictwa bojowego (Combat Air Strategy), do 2025 zostanie oblatany demonstrator nowego samolotu bojowego. Około 2035 wejdzie do służby w Royal Air Force, stopniowo zastępując Eurofighter Typhoon FGR4, które zostaną wycofane do 2040 i uzupełniając F-35B Lightning II (Debiut brytyjskich F-35B, 2019-06-26, Kolejne Typhoony w Lossiemouth, 2019-05-07).

Podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019, koncern MBDA, który uczestniczy w programie Tempest, zaprezentował makiety perspektywicznego uzbrojenia lotniczego dla europejskich samolotów bojowych 6. generacji. Były wśród nich hybrydy pocisków manewrujących i bezzałogowych statków latających Remote Carrier 100 i Remote Carrier 200 oraz dwa typu pocisków manewrujących: Subsonic Cruise Missile i Supersonic Cruise Missile. Ich konstrukcja ma pozwolić na przetrwanie w środowisku o silnym nasyceniu środkami obrony powietrznej przeciwnika (anti-access/area-denial, A2/AD), co stanowi jedno z założeń programu Tempest (SIAE2019: Nowości MBDA, 2019-06-19).

Głównym europejskim konkurentem Tempest jest francusko-niemiecki NGF (New Generation Fighter), realizowany w ramach programu FCAS (Future Combat Air System). Do programu oficjalnie dołączyła Hiszpania. Samolot, który także ma wejść do służby na początku lat 2040., zastąpi w służbie francuskie Dassault Rafale, niemieckie Eurofighter Typhoon i hiszpańskie C.15 Hornet (SIAE 2019: Pełnowymiarowy FCAS, 2019-06-18).