W środę, 26 czerwca 2024, w stoczni Saab Kockums (należącej do spółki Saab Defence and Security) w szwedzkiej Karlskronie odbyła się uroczystość ponownego wodowania okrętu podwodnego HSwMS Södermanland zmodyfikowanego typu A17 Södermanland, który przechodził naprawy i modyfikacje.
Zdjęcia: Saab Defence and Security
W dniu dzisiejszym w stoczni Saaba w Karlskronie zwodowano okręt podwodny HMS Södermanland po modyfikacjach, zwiększeniu możliwości i gruntownym remoncie. Wkrótce szwedzka marynarka wojenna będzie dysponować dodatkowym, zaawansowanym technicznie okrętem podwodnym, który zapewni otwartość i bezpieczeństwo torów morskich – czytamy we wczorajszym wpisie na oficjalnym profilu Saaba na Facebooku.
Zakończone właśnie prace są rezultatem umowy z 14 września 2022 o wartości 470 mln SEK (178,5 mln zł), zawartej pomiędzy Saab Defence and Security a agencją zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji. Miała ona na celu przedłużenie eksploatacji okrętu podwodnego o kolejne 6 lat, poprzez zastosowanie około 50 modyfikacji, w tym wymianę akumulatorów oraz rozpoczęcie prac nad bateriami nowej generacji.
Choć komunikat tego nie precyzował, ale niewykluczone, że okręt poddano także naprawom, w związku z tym, że 25 stycznia 2022 w wyniku niewłaściwego zabezpieczenia, po wypompowaniu wody przebywający w suchym doku przewrócił się.
Z drugiej strony, przywrócenie do eksploatacji wynika z opóźnienia budowy dwóch nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen). 30 czerwca 2022 położono stępkę pierwszego z nich, przyszłego HSwMS Blekinge. Razem z bliźniaczym HSwMS Skåne, mają zostać przekazane zamawiającemu, odpowiednio, w 2027 i 2028. 27 sierpnia 2021 Saab informował o zawarciu dodatkowej umowy o wartości 5,2 mld SEK z FMV z powodu wzrostu kosztów programu A26. Koszty wzrosły zatem z pierwotnych ok. 8 mld SEK do łącznie 13,2 mld SEK.
Okręty typu A26 Blekinge zastąpią w służbie trzy jednostki typu A19 Gotland: HSwMS Gotland (Gtd), Upland (Upd) i Halland (Hnd), których modernizacja MLU (Mid-Life Upgrade) zlecona w 2015 w ramach programu HTMGtd (Halvtidsmodifiering Gotland) nadal trwa (od 2022 jeszcze na Halland). Okręty służą w 1. Flotylli Okrętów Podwodnych.
A17 Södermanland
Okręty podwodne typu A17 Södermanland zbudowane pierwotnie jako typ Västergötland przez ówczesną stocznię Kockums AB w Malmö (obecnie Saab Kockums, część Saab Defence and Security) mają po 60,5 m długości (zostały wydłużone o 12 m w ramach modernizacji), 6,1 m szerokości i 5,6 m wysokości kadłuba. Jednostki wypierają pod wodą 1500 t.
Ich największym atutem jest zmodernizowana maszynownia. Zespół napędowy tworzą dwa silniki wysokoprężne Hedemora i silniki elektryczne Kockums v4-275R Stirling, zainstalowane w ramach modernizacji. Dzięki temu okręty charakteryzują się nowoczesnym, niezależnym od powietrza napędem (Air Independent Propulsion, AIP), zapewniającym prędkość do 20 w. i możliwość pozostawania pod wodą przez wiele tygodni. Załoga składa się z 20 oficerów i podoficerów oraz 6 marynarzy. Uzbrojenie stanowi 6 wyrzutni dla 533-mm torped i 4 wyrzutnie dla 400-mm torped i min.
Pierwsze dwa okręty, HSwMS Västergötland (Vgd) i Hälsingland (Hgd) zostały odsprzedane do Singapuru, a Södermanland (Söd) i Östergötland (Ögd) były oferowane Polsce jako rozwiązanie pomostowe przed uruchomieniem programu Orka, o czym informował 28 listopada 2019 minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. Jednakże 23 lutego 2021 minister oświadczył, że toczące się negocjacje nie idą w dobrym kierunku, a resort jest zaniepokojony czasem, jeśli chodzi o możliwość pozyskania tych okrętów i ceną. Ostatecznie zrezygnowano z ich zakupu. Östergötland został wycofany ze służby i skierowany do rezerwy w 2021.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.