W czwartek, 22 sierpnia 2024, Ministerstwo Obrony Litwy poinformowało w mediach społecznościowych, że do kraju dotarła szósta partia wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle)/L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) licząca ponad 150 egzemplarzy. Dołączyły one do 235 wcześniej odebranych z łącznie 500 zamówionych w Stanach Zjednoczonych. Tym samym będzie największym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów na świecie.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Litwy
Jest to jednocześnie druga partia z drugiej umowy (a w zasadzie aneksu do pierwszej) na te pojazdy podpisanej 18 października 2020 na 300 dodatkowych egzemplarzy. Pierwsza dostawa z tejże umowy miała miejsce 14 marca br.
Poinformowano, że z tej partii zostaną wykorzystane egzemplarze do przebudowy na zestawy mobilnego systemu obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu MSHORAD (Mobile Short Range Air Defence), zamówionego 9 lipca br. od szwedzkiej spółki Saab Defence and Security.
W ramach umowy bazowej z 21 listopada 2019 za równowartość około 145 mln EUR (661 mln zł), zamówiono 200 JLTV z terminem realizacji do końca 2023 (dostawy przyspieszono – wcześniej harmonogram został określony na koniec 2024). Pierwsza parta 50 wozów trafiła do Litwy 16 sierpnia 2021, kolejna licząca tyle samo egzemplarzy – 23 listopada 2022, następna w maju 2023, a ostatnia 30 grudnia 2023.
Litewskie pojazdy są w odmianie czterodrzwiowej Combat Tactical Vehicle (CTV) w wersji M1278A1 Heavy Guns Carrier. Otrzymują zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) typu M153 z mocowaniami Mk. 93 dla 12,7-mm karabinów maszynowych Browning M2 QCB (Quick Change Barrel) z szybkowymiennymi lufami oraz głowice optoelektroniczne FLIR Systems M230 TAC.
Zostały wyposażone w osłony balistyczne i przeciwminowe, pancerne szyby, akustyczne systemy ostrzegania Boomerang III, zestawy nawigacji GPS, silniki wysokoprężne Duramax Turbo (wcześniej oznaczone jako Banks 866T V8) ze skrzynią biegów Allison z sześcioma przekładniami oraz niezależnym układem zawieszenia. Wyposażenie dodatkowe to zestawy opon run-flat (wraz z zapasowymi), wciągarki i zestawy holownicze.
JLTV jako lekkie pojazdy patrolowe zastępują obecnie używane opancerzone odmiany samochodów terenowych AM General HMMWV i Toyota Land Cruiser 200.
Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, których produkcja niedawno przekroczyła 20 tysięcy egzemplarzy, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika (w planach zakup łącznie ok. 65 tys. pojazdów), oprócz Litwy zdecydowały się: Czarnogóra, Macedonia Północna, Słowenia, Słowacja, Rumunia, Belgia i Brazylia. W ostatnim czasie dołączyła do nich także Mongolia i Izrael. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska (wyrażono chęć zakupu 26 pojazdów opancerzonych w wersji M1279A1 w wariancie transportowym). Pod koniec marca br. spółka AM General, która stała się współproducentem pojazdów, zaprezentowała ulepszony JLTV A2.
🇱🇹 Lithuania has just received a new batch of JLTV armored vehicles! As we continue the second phase of procurement, over 150 new JLTV’s were delivered to @LTU_Army this week. These JLTV vehicles will also serve as a platform for air defence, being equipped with MSHORAD systems. pic.twitter.com/ncPjqaLYQY
— Lithuanian MOD 🇱🇹 (@Lithuanian_MoD) August 22, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.