30 kwietnia amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę na ewentualną sprzedaż sześciu samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8I Neptune wraz z pakietem wsparcia dla Indii. Maksymalna wartość pakietu to 2,42 mld USD (9,16 mld zł) (Niemcy zainteresowane Poseidonami).
Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż sześciu samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8I Neptune wraz z pakietem wsparcia dla Indii / Zdjęcie: Bhāratīya Nau Senā
Pakiet o który wnioskował rząd w New Delhi zawiera także osiem zestawów systemu łączności MIDS-JTRS 5 (Multifunctional Information Distribution System – Joint Tactical Radio Systems 5), czterdzieści dwa czujniki AN/AAR-54 systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi i czternaście zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI) (LRASM na uzbrojenie Poseidonów).
Pakiet zawiera też komercyjne silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7, oprogramowanie operacyjne ITOMS (Indian Tactical Open Mission Software) w wariancie dla P-8I Neptune, głowice optoelektroniczne pracujące w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V)1, komercyjny wariant systemu elektronicznych środków wsparcia ARES-1000 ESM (Electronic Support Measure), zestawy systemu ostrzegania o opromieniowaniu radarem AN/APR-39D i zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47 (Montaż pierwszego norweskiego Poseidona).
Wnioskowano również o wyposażenie i części do wsparcia technicznego, publikacje i dokumentacje techniczne, części zamienne, usługi transportowe, usługę dostaw samolotów, pakiet szkoleniowy, wsparcie techniczne i logistyczne rządu USA i wykonawców umowy (Boeing i inne), oprogramowanie, usługi wsparcia logistycznego oraz inne elementy programu wsparcia i logistycznego.
Analiza
Marynarka wojenna Indii (Bhāratīya Nau Senā) jest użytkownikiem dziewięciu samolotów P-8I Neptune, które są wariantem samolotów Boeing P-8A Poseidon. Trzy kolejne mają trafić do odbiorcy jeszcze w tym roku.
Wariant P-8I Neptune został opracowany w 2008 specjalnie dla Indii. Pierwsze osiem zostało zamówionych 4 stycznia 2009 za równowartość 2,1 mld USD. Zostały one dostarczone w latach 2012-2015 i weszły na wyposażenie 312. Eskadry Albatross (INAS 312) w bazie INS Rajali, gdzie służyły obok ośmiu Tu-142MK-E, które ostatecznie skreślono ze stanu 29 marca 2017. W międzyczasie, w lipcu 2016, zamówiono kolejne cztery P-8I.
W połowie czerwca 2019 Indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (DAC) z nowym ministrem obrony Rajnathem Singhem zatwierdził zakup dodatkowych dziesięciu egzemplarzy. Jednak pod koniec listopada tego samego roku plany zostały skorygowane i planowane zamówienie zredukowano do sześciu egzemplarzy (Więcej P-8I dla Indii).
Podstawową różnicą w porównaniu z Poseidonem jest pracujący w paśmie X radar Telephonics APS-143C(V)3 OceanEye o zasięgu 200 mil morskich oraz detektor anomalii magnetycznych CAE AN/ASQ 508A, podczas gdy standardowy P-8A przenosi radar nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą.
Ponadto, wiele urządzeń pokładowych zostało dostarczonych przez rodzimy przemysł: transponder systemu identyfikacji swój-obcy (Hindustan Aeronautics Limited, HAL), interrogator systemu identyfikacji swój-obcy (Bharat Electronics Limited, BEL), łączność pokładowa (Electronics Corporation of India Limited, ECIL), telefony satelitarne (Avantel), przekaźniki elektromagnetyczne Data Link II (BEL), czytniki linii papilarnych (BEL), systemy zasilania wyposażenia misji (Dynamatics), drzwi luku uzbrojenia (HAL), owiewki i kopuły drzwi pomocniczej jednostki napędowej APU (Tata Aerospace and Defence) i stożek ogonowy (HAL).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.