W czwartek, 9 stycznia 2025, spółka Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielska-Białej poinformowała, że pod koniec 2024 dostarczyła pierwszą wielofunkcyjną koparkę UDS 214.3 na podwoziu samochodowym Scania XT P460 8×8 do 18. Pułku Saperów na zamówienie 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie.
Zdjęcia: Szczęśniak Pojazdy Specjalne
Położenie geopolityczne Polski, jak również konflikt zbrojny w Ukrainie, determinuje konieczność rozwijania zdolności bojowych Państwa i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiadania bezpiecznego i skutecznego sprzętu obronnego. Niżański pułk został sformowany we wrześniu 2023 roku i jest elementem wzmocnienia potencjału obronnego wschodniej flanki NATO.
Wielozadaniowa koparka na podwoziu wysokiej mobilności jest pojazdem specjalnym, zaprojektowanym w celu zapewnienia Siłom Zbrojnym RP wsparcia inżynieryjnego i pomocy w usuwaniu skutków klęsk żywiołowych. Konstrukcja pojazdu została opracowana z wykorzystaniem rozwiązań technicznych podwozia Scania P460, na którym zamontowano koparkę UDS 214.3.
Dostawy odbywają się w ramach opublikowanego 8 lutego 2024 przetargu na 36 egz. nowych koparek na podwoziu samochodowym na potrzeby jednostek inżynieryjnych Wojska Polskiego, w tym 1 egz. w 2024, 10 egz. w 2025, 11 egz. w 2026 i 14 egz. w 2027. Termin składania wniosków o dopuszczenie w postępowaniu przetargowym procedurą konkurencyjną minął 13 marca 2024. Jedynym kryterium wyboru oferty była cena (100%). 6 sierpnia 2024 wybrano ofertę Szczęśniak Pojazdy Specjalne, która była jedyną jaka wpłynęła w terminie. Nowe koparki zastąpią K-407C na podwoziu Star 266M, czyli zmodernizowana wersja K-407B na podwoziu Star 266. Część robocza jest napędzana silnikiem SW-266.
UDS 214.3
Charakterystyka użytkowa podwozia:
- podwozie Scania P460 o układzie napędowym 8×8 (Wojsko Polskie otrzyma 320 cystern dystrybutorów paliwowych CD-10S);
- silnik o mocy 338 kW (460 KM) zapewniający prędkość maksymalną na drodze do 90 km/h;
- kabina załogowa (1+1) z miejscem na rozmieszczenie masek przeciwgazowych, plecaków, śpiworów, karimat, środków indywidualnej ochrony oraz z mocowaniami na broń osobistą;
- automatyczne skrzynia biegów Opticruse 12+2;
- cztery wysuwane podpory hydrauliczne;
- wymiary: długość 11 100 mm, szerokość 2 550 mm, waga 28 000 kg (bez osprzętu dodatkowego).
Charakterystyka użytkowa zabudowy:
- koparka UDS 214.3 produkcji słowackiej spółki CSM Industry s.r.o.;
- zabudowana, ergonomiczna jednoosobowa kabina operatora;
- wysuwane ramię teleskopowe (wysięgnik) o zasięgu maksymalnym 10 060 mm;
- praca ramienia i udźwig: 7000 kg (wysięgnik w pozycji złożonej), 2600 kg (w pozycji rozłożonej);
- cykl maks. nieprzerwanej pracy koparki (przy średnim udźwigu 85 kN) wynosi 4 godziny (z przerwą 30 min między cyklami);
- głowica wysięgnika z możliwością obracania osprzętu roboczego w zakresie 360°;
- możliwość zamontowania na głowicy alternatywnych przystawek roboczych: łyżki do zrywania nawierzchni, łyżki poziomującej i profilowej, noża tnącego, szczypiec do skał lub bali drewna, przecinarki do asfaltu.
- skrytki w zabudowie na sprzęt saperski, łańcuchy antypoślizgowe i inne wyposażenie; możliwość mocowania i transportu pokrycia maskującego;
- urządzenie umożliwiające ściąganie koła zapasowego z zabudowy.
Wielofunkcyjność koparki połączona z wysoką mobilnością podwozia pozwala na sprawne i skuteczne wykorzystanie pojazdu przez wojska inżynieryjne Sił Zbrojnych RP do realizacji zadań związanych z zapewnieniem swobody ruchu wojsk, w tym: budowy umocnień, magazynów, niszczenia zapór inżynieryjnych, odbudowy i naprawy dróg czy misji ratowniczych, co niezwykle istotne w kontekście rozwijania potencjału obronnego i posiadania skutecznego, bezpiecznego oraz nowoczesnego sprzętu w strukturach NATO.
Od 33 lat spółka Szczęśniak Pojazdy Specjalne dostarcza nowoczesne pojazdy specjalne, w tym te przeznaczone dla Sił Zbrojnych RP, stosując innowacyjne rozwiązania i technologie oraz współpracując z instytutami oraz uczelniami wojskowymi. Posiada Natowski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej (NCAGE) a od 2006 roku koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu wyrobami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym (Szczęśniak Pojazdy Specjalne dostarczył średnie samochody ratowniczo-gaśnicze dla wojska).
Istotną korzyścią dla polskiego przemysłu zbrojeniowego jest możliwość produkowania i serwisowania pojazdów w polskim zakładzie, co pozwoli na szybkie i bieżące reagowanie na wymagania i oczekiwania użytkownika, w zakresie rozwiązań serwisowych, rozwojowych i optymalizacyjnych.
Na podstawie informacji prasowej