25 października hiszpańska spółka Indra poinformowała o zakończeniu dostawy symulatora misji poziomu D śmigłowców wielozadaniowych HT-29 Caimán/NH90 (GSPA). Odbiorcą są siły aeromobilnych wojsk lądowych FAMET (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra).
Spółka Indra dostarczyła wojskom lądowym Hiszpanii symulator śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH / Zdjęcie: Indra
Indra wygrała przetarg na dostawę symulatora o wartości 77 mln EUR (329 mln zł) w październiku 2016. Prace konstrukcyjne rozpoczęły się w listopadzie 2017, a ich finał planowano na marzec 2019.
Urządzenie trafiło do bazy Héroes del Revellín w Logroño-Agoncillo, gdzie powstało centrum symulacji CESIHEL Akademii Lotniczej Wojsk Lądowych ACAVIET. Będzie częścią kompleksowego systemu szkoleniowego, który obejmie dwa symulatory misji, cztery trenażery oraz komputerową salę dydaktyczną (CBIT).
W uroczystości przekazania symulatora wzięli udział dyrektor generalny zakupów wojskowych DGAM (Dirección General de Armamento y Material) adm. Santiago Ramón González Gómez, dowódca wsparcia logistycznego Wojsk Lądowych (JEMALE), generał broni Ramón Pardo de Santayana Gómez de Olea oraz dyrektor generalny transportu i obrony w spółce Indra, Ignacio Mataix.
Hiszpania planowała w 2005 zakup nawet 45 śmigłowców NH90 TTH za 1,26 mld EUR (według planów z 2010), później wzrosły one do 2,46 mld EUR (w 2012). Zamówienie zmniejszono najpierw do 37, a ostatecznie do 22 NH90 TTH. Pierwszy śmigłowiec został przekazany 18 grudnia 2014. Dotąd odebrano ich 12, kolejny trafi jeszcze w tym roku. W 2018 Hiszpania zdecydowała o zakupie dodatkowych 23 NH90 TTH dzięki czemu powrócono do pierwotnej liczby. W 2020 roku śmigłowce wesprą operację Inherent Resolve w Iraku w ramach Task Force Toro / Zdjęcie: Airbus Helicopters
W Logroño-Agoncillo stacjonuje również batalion lotniczy BHELMA III (Batallón de Helicópteros de Maniobra III), od 2014 wyposażony w śmigłowce NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter).
Nowy symulator zostanie wpięty w system szkoleniowe hiszpańskich wojsk lądowych i pozwoli na wspólne szkolenia z innymi urządzeniami, symulującymi śmigłowce CH-47D Chinook, AS532 Cougar, EC135 i EC665 Tiger. Oznacza to, że piloci będą mogli wykonywać wspólne symulacje misji, w czasie gdy urządzenia będą oddalone od siebie o setki kilometrów (w bazach lotniczych Colmenar Viejo i Almagro) (Airbus w programie Tiger Mk III, 2018-10-01).
Rynek symulatorów lotniczych w 2017 wygenerował zyski rzędu 10,8 mld USD (41,5 mld zł). Spółka Indra odpowiada za szkolenie 13 z osiemnastu użytkowników śmigłowców NH90 (Kolejne NH90 dla Deutsche Marine, 2019-08-02; Australijskie NH90 uziemione, 2019-07-27; DIMDEX2018: Śmigłowce NH90 dla Kataru, 2018-03-16).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.