11 maja 2018 Ministerstwo Obrony Argentyny opublikowało decyzję w sprawie zakupu pięciu używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé, wycofanych przez francuską marynarkę wojenną (Marine nationale) (US Navy wycofa prawie 140 Hornetów, 2018-03-09).
Pierwotnie, 14 pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard zamówionych w 1979 weszło do służby dwa lata później, a 5 z nich wzięło udział w konflikcie o Falklandy. /Zdjęcie: US Navy
Decyzja w sprawie zakupu została podjęta 18 grudnia 2017. Negocjacje zakończyły się na początku listopada. Sprzedaż zatwierdzono ostatecznie 26 stycznia 2018 podczas wizyty w Paryżu prezydenta Argentyny Mauricio Macriego. Jednak realizacja umowy była opóźniona z powodu problemów finansowych Argentyny, która nie przekazała środków na czas.
Umowa obejmuje nabycie pięciu używanych pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé (SEM), a także pakietu logistycznego. W tym konserwację i części zamienne oraz szkolenie techniczne załóg i personelu technicznego. Dodatkowo Argentyńczycy otrzymają dziesięć silników turboodrzutowych Snecma ATAR 8K-50, wyposażenie testowe, wyposażenie misji, symulator oraz dokumentację techniczną. Przed planowanym przekazaniem, samoloty zostały zmodernizowane przez stronę francuską do standardu SEM. Koszt przekazania samolotów wynosi 12,55 mln EUR (53,48 mln zł).
Analiza
Pozyskanie samolotów oznacza także przywrócenie Super Étendard do służby w marynarce wojennej Argentyny. Będa podlegać dowództwu lotnictwa morskiego (Comando de Aviación Naval Argentina, COAN). 14 samolotów zamówionych w 1979 weszło do służby dwa lata później, a 5 z nich wzięło udział w konflikcie na Falklandach. Trzy zostały utracone. W 2017 wszystkie samoloty z 2. Morskiej Eskadry Myśliwsko-Uderzeniowej, stacjonującej w bazie Comandante Espora w Bahía Blanca, zostały wycofane do rezerwy z powodów finansowych. Według najnowszych planów, w związku z zakupem pięciu Super Étendard Modernisé, starsze warianty zostaną przywrócone do służby i być może również zmodernizowane.
Wcześniej, Argentyna negocjowała zakup 12-14 używanych, zmodernizowanych, izraelskich samolotów myśliwskich IAI Kfir Block 60. Pakiet miał objąć silniki turboodrzutowe GE Aviation J79, radary klasy AESA typu Elta Systems EL/M-2032 oraz pakiet awioniki opartej na otwartej architekturze. W międzyczasie wyrażano zainteresowanie również nowymi rosyjskimi MiG-29 i brazylijskimi Gripenami (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11) czy używanymi francuskimi Mirage F1. Wszystkie pomysły jednak upadły z powodu zbyt wysokich kosztów.
W grudniu 2015 służbę w lotnictwie argentyńskim (Fuerza Aérea Argentina) zakończyły myśliwce Dassault Mirage III, a w 2018 podobny los czeka samoloty szturmowe A-4AR Fightinghawk. Od tamtej pory ten rodzaj wojsk przeżywa długotrwały kryzys, podobnie jak lotnictwo morskie marynarki wojennej.