26 lipca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency, DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na eksport 60 kołowych transporterów piechoty M1126 Stryker wraz z pakietem wyposażenia i wsparcia do Tajlandii. Szacowana, maksymalna wartość pakietu to 175 mln USD (670,18 mln zł), ale zgodnie z wcześniejszymi informacjami rząd w Bangkoku zapłaci za 37 pojazdów 80 mln USD (306,37 mln zł), a pozostałe zostaną dostarczone nieodpłatnie. Informacja o planach zakupu Strykerów pojawiła się w maju 2019. Dzięki tej transakcji, królewskie tajskie wojska lądowe (kong thap bok thai) staną się pierwszym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów.

Do 2014 spółka General Dynamics Land Systems-Canada dostarczyła do US Army 4466 pojazdów Stryker w 10 wersjach. Królewskie tajskie wojska lądowe będą pierwszym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów. Decyzję o zakupie miał podjąć głównodowodzący gen. Apirat Kongsompong, który wcześniej przeszedł szkolenie w USA / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Do 2014 spółka General Dynamics Land Systems-Canada dostarczyła do US Army 4466 pojazdów Stryker w 10 wersjach. Królewskie tajskie wojska lądowe będą pierwszym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów. Decyzję o zakupie miał podjąć głównodowodzący gen. Apirat Kongsompong, który wcześniej przeszedł szkolenie w USA / Zdjęcie: Departament Obrony USA

 

W skład pakietu, oprócz pojazdów opancerzonych, wchodzi sześćdziesiąt 12,7-mm karabinów maszynowych M2HB Browning w wersji Flex, 360 wyrzutni granatów dymnych M6 (po sześć na każdy pojazd) i związanych z nimi części zamiennych, noktowizyjne przyrządy obserwacyjne kierowcy AN/VAS-5 DVE, interkomy AN/VIC-3wyposażenie podstawowe M1126 ICV, pakiet części zamiennych i naprawczych, narzędzia specjalne i sprzęt testowy, pakiet szkoleniowy i wsparcia oraz inne elementy logistyczne. Głównym wykonawcą kontraktu będzie General Dynamics Land Systems  (GDLS).

14 maja dziennik Bangkok Post poinformował, że dowództwo kong thap bok thai rozpoczęło procedurę zakupu wyremontowanych transporterów piechoty Stryker. Pojazdy mają pochodzić ze zmagazynowanych nadwyżek US Army, a GDLS zajmie się przywróceniem ich pełnej gotowości operacyjnej. Pojazdy trafią na wyposażenie 11. Dywizji Piechoty w Chachoengsao, a dostawy rozpoczną się do końca 2019. Informacja była zaskakująca, gdyż wcześniej zdecydowano się na zakup chińskich wozów ZBL09 (typ 08) o nazwie eksportowej VN-1. Tajlandia zamówiła bowiem 34 pojazdy za niecałe 60 mln USD (230 mln zł) dla jednego batalionu z dostawami w 2020. Wojska lądowe dysponują także 238 ukraińskimi BTR-3E1 (ATMG dla tajskich Marines, 2018-04-12).

Co ciekawe, na początku lipca pojawiła się informacja, że 106 pojazdów Stryker (w tym 100 M1126 i 6 wozów ewakuacji medycznej M1133) było dwukrotnie oferowanych Ukrainie ramach procedury FMF (Foreign Miltary Financing), gdzie 60% wartości zostałoby sfinansowane przez USA, ale rząd w Kijowie odmówił. Obecnie transportery rodziny Stryker mają być oferowane sojusznikom amerykańskim z Peru i Kolumbii. Wcześniej nie udało się sprzedać nowo wyprodukowanych pojazdów do Kanady (66 w wersji M1128 Mobile Gun System), Izraela (trzy testowano w 2004) i na Litwę, która wybrała niemiecko-holenderskie GTK Boxer (Ukraina nie chciała Strykerów?, 2019-07-04; Kbwp Vilkas na Litwie, 2019-06-27).