6 listopada spółka JB Investments Jan Borowski z Konstancina-Jeziornej poinformowała, że wspólnie ze Strażą Graniczną (SG) w porcie lotniczym Gdańsk-Rębiechowo im. Lecha Wałęsy zakończono odbiory techniczne dwóch samolotów patrolowo-rozpoznawczych LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20, które przyleciały z Czech do Polski 15 października (Nowe samoloty SG już w Polsce, 2020-10-16).

L 410 UVP E-20 ma 14,42 m długości, 19,98 m rozpiętości skrzydeł i 5,97 m wysokości. Masa pustego samolotu to 4200 kg, natomiast maksymalna masa startowa wynosi 6600 kg. Dwa silniki turbinowe General Electric H80-200 o mocy 800 KM (597 kW) każdy, napędzające pięciołopatowe śmigła Avia AV 725, zapewniają prędkość przelotową 405 km/h i zasięg do 510 km przy ładunku 1500 kg (zasięg maksymalny to 1500 km)

L 410 UVP E-20 ma 14,42 m długości, 19,98 m rozpiętości skrzydeł i 5,97 m wysokości. Masa pustego samolotu to 4200 kg, natomiast maksymalna masa startowa wynosi 6600 kg. Dwa silniki turbinowe General Electric H80-200 o mocy 800 KM (597 kW) każdy, napędzające pięciołopatowe śmigła Avia AV 725, zapewniają prędkość przelotową 405 km/h i zasięg do 510 km przy ładunku 1500 kg (zasięg maksymalny to 1500 km)

Dostawa jest wynikiem wygranego przetargu przez konsorcjum JB Investments i Aero Club oraz podpisanej umowy z Komendą Główną Straży Granicznej (KGSG) 29 stycznia 2019. Kontrakt o wartości 109 783 650 zł brutto został sfinansowany ze środków własnych Straży Granicznych (10%) oraz ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego – Granice (90%).

Jan Borowski, właściciel spółki JB Investments, powiedział, że samolot L410 wyróżnia znakomita relacja możliwości operacyjnych do ceny oraz niezwykle korzystne parametry startu i lądowania. Wierzę, że w czasie ich dalszej eksploatacji samoloty te spełnią wymagania polskiej Straży Granicznej, potwierdzając swoje wysokie parametry operacyjne oraz niezawodność.

Samoloty zostały wyprodukowane w Republice Czeskiej w zakładach spółki LET Aircraft Industries w Kunovicach w kraju zlinskim, w powiecie Uherské Hradiště. Będą stacjonować w Gdańsku, gdzie zbudowano dla nich wielkopowierzchniowy hangar, zaplecze magazynowo-techniczne oraz zaplecza administracyjno-socjalne. Operatorem będzie I Wydział Lotniczy Zarządu Granicznego Straży Granicznej KGSG / Zdjęcia: JB Investments

Samoloty zostały wyprodukowane w Republice Czeskiej w zakładach spółki LET Aircraft Industries w Kunovicach w kraju zlinskim, w powiecie Uherské Hradiště. Będą stacjonować w Gdańsku, gdzie zbudowano dla nich wielkopowierzchniowy hangar, zaplecze magazynowo-techniczne oraz zaplecza administracyjno-socjalne. Operatorem będzie I Wydział Lotniczy Zarządu Granicznego Straży Granicznej KGSG / Zdjęcia: JB Investments

Komendant Główny Straży Granicznej gen. dyw. SG Tomasz Praga, stwierdził,że Lotnictwo Straży Granicznej jest bardzo ważnym elementem w systemie ochrony granicy. Jego rola nie sprowadza się jednak jedynie do działań obserwacyjno-rozpoznawczych na polskiej granicy lądowej i morskiej. Od wielu lat nasze statki powietrzne realizują wspólnie z Agencją Frontex misje w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Flota powietrzna Straży Granicznej jest konsekwentnie rozwijana i modernizowana, a dzięki temu jest obecnie jedną z najnowocześniejszych w Polsce.

Warto dodać, że w sierpniu br. informowano o planowanym na najbliższe lata zakupie następców czterech samolotów PZL-104MF Wilga 2000 i czterech śmigłowców PZL-Kania. Wcześniej, 6 maja br. odebrano zmodernizowany śmigłowiec wielozadaniowy PZL W-3AM Anakonda, 3 stycznia br. nowy  śmigłowiec Airbus Helicopters H135 (do patrolowania), a 11 kwietnia 2019, również nowy, lekki śmigłowiec Robinson R44 Raven II (do szkolenia). Lotnictwo Straży Granicznej ma do dyspozycji łącznie 15 statków powietrznych, oprócz wyżej wspomnianych, także samoloty M28 Skytruck i M20 Mewa oraz dwa ASP S15-1 Stemme (Zmodernizowany W-3AM w SG, 2020-05-07; H135 w Straży Granicznej, 2020-01-03; SG odbiera R44, 2019-04-12).

Opis
Samoloty L 410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe, pozwalające na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania oraz przeszukiwanie rozległych powierzchni lądowych i morskich przy odpowiedniej prędkości patrolowej. W przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi i statku powietrznego. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży udźwig i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie licznych systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych, niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania.

Wyposażenie samolotów obejmuje radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej oraz system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, umożliwiający precyzyjną identyfikację na dystansie ok. 15 km. Ponadto, załoga ma do dyspozycji modem łączności satelitarnej, umożliwiający przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów, zapewniający łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych (AIS) oraz wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.