W piątek, 6 grudnia 2024, singapurska spółka ST Engineering (STE) poinformowała, że podpisała umowę o współpracy strategicznej z kazachską spółką Kazakhstan Paramount Engineering (KPE), która jest częścią grupy Paramount Group International z RPA, w ramach której wojskom lądowym Kazachstanu (Qazaqstan Qūrlyq äskerlerı) zostanie zaoferowany kołowy transporter opancerzony na bazie Terrex II z produkcją lokalną.
ST Engineering będzie współpracować z KPE w celu uruchomienia w Kazachstanie zdolności produkcyjnych nowego 8×8 amfibijnego, wielozadaniowego pojazdu opancerzonego. Obejmuje to inżynierię i wsparcie techniczne dla projektu i produkcji pojazdu, opartego na przetestowanym w terenie bojowym wozie piechoty Terrex s5 firmy ST Engineering, zdolnym do skutecznego działania akwenach wodnych.
Partnerstwo stanowi kolejny sukces międzynarodowej strategii biznesowej STE w zakresie obronności, ponieważ nadal dąży ona do wzrostu poprzez lokalizowanie produkcji licencyjnej u użytkownika, wsparcie eksploatacji, a także udzielanie licencji partnerom branżowym. Takie podejście zaspokoi również potrzeby klientów, którzy chcą wzmocnić własne zdolności wojskowe i zbudować odporne łańcuchy dostaw.
To przełom dla naszej działalności segmentu Land Systems pod względem zabezpieczenia pierwszego znaczącego międzynarodowego kontraktu na platformę lądową w ostatnich latach, a także wejścia na nowy rynek w Azji Środkowej — powiedziała Lim Kok Ann, prezes działu Land Systems w ST Engineering. Cieszymy się na owocną współpracę z KPE i jesteśmy przekonani, że nowa platforma spełni potrzeby operacyjne swoich użytkowników.
Aibek Baryssow, przewodniczący rady nadzorczej Kazakhstan Paramount Engineering, powiedział:
Możliwości produkcyjne KPE wynoszą 500 sztuk różnych typów pojazdów opancerzonych rocznie na zmianę, a nasze bogate doświadczenie w głębokiej lokalizacji, badaniach naukowych i eksploatacji pojazdów opancerzonych w wyjątkowych warunkach geograficznych Kazachstanu, wraz z ST Engineering, pozwoli nam w pełni zaspokoić potrzeby Sił Zbrojnych Republiki Kazachstanu w zakresie pojazdów amfibijnych 8×8. Dodał: Patrząc w przyszłość, mamy plany nowych etapów współpracy w różnych projektach.
Nowy pojazd będzie produkowany w zakładzie KPE w Kazachstanie od 2025 roku.
Dzięki dziesięcioleciom doświadczenia w technologii wojskowej i inżynierii, pojazdy opancerzone ST Engineering sprawdziły się w mobilności na polu walki, ochronie personelu i sile ognia. W ostatnich latach STE zainwestowała i opracowała zintegrowane rozwiązania mające na celu ulepszanie łączności, mocy obliczeniowej i czujników dla szeregu platform obronnych, w tym w pełni zdigitalizowanych pojazdów, bezzałogowych pojazdów naziemnych, a także hybrydowych rozwiązań napędowych elektrycznych.
Terrex II był oferowany amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej (USMC) na następcę gąsienicowych transporterów pływających AAV-7A1 (Amphibious Assault Vehicle, dawniej LVT-7) w programie o kr. ACV (Amphibious Combat Vehicle), ale przegrał z ofertą BAE Systems z Iveco Defence Vehicles, które zaproponowały nowy pojazd na bazie brytyjsko-włoskich SuperAV/Freccia/Centauro.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.