19 maja Biuro Finansów Komendy Głównej Straży Granicznej (KGSG) opublikowało zaproszenie do składania ofert na dostawę śmigłowca wyposażonego w lotniczy system obserwacji. Postępowanie ma być prowadzone w trybie nieograniczonym. Straż Graniczna chce kupić śmigłowiec wielozadaniowy napędzany dwoma silnikami turbinowymi, zdolny do przewozu co najmniej 6 osób (w zależności od konfiguracji: pilot i 5 pasażerów lub 2 pilotów i 4 pasażerów). Ma wykonywać loty operacyjne, patrolowo-rozpoznawcze i dyspozycyjne nad lądem.
Wymagania techniczne spełniają śmigłowce Leonardo (AgustaWestland) AW109, Bell 429 i Airbus Helicopters H135. Te ostatnie są używane przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Termin składania ofert to 26 czerwca 2018. Odbiór śmigłowca po podpisaniu umowy ma nastąpić między 15 marca a 1 października 2019. Śmigłowiec zostanie przekazany Wydziałowi Techniki Lotniczej Zarządu Granicznego KGSG w Nowym Sączu.
Zamawiający wymaga, aby śmigłowiec był wyposażony w system obserwacji lotniczej, reflektor-szperacz, a także miał możliwość instalacji dwóch dostarczonych przez Straż Graniczną radiotelefonów cyfrowych łączności służbowej. Wiropłat musi być zdolny do wykonywania lotów w dzień i w nocy, w warunkach obserwacji wzrokowej (VFR) i na podstawie instrumentów (IFR).
Śmigłowiec ma mieć zespół napędowy z dwoma silnikami turbinowymi o mocy 550-850 KM każdy, mieć od 3 lub 5 łopat wirnika głównego i od 2 do 4 łopat wirnika ogonowego (lub fenestron). Wymaganiem jest wyposażenie w podwójny system sterowania i ogrzewanie. Długość wykonywanych lotów musi być nie mniejsza od 3 godzin (plus 30 minut rezerwy) przy prędkości ekonomicznej.
Maksymalna masa startowa śmigłowca to między 2800-3500 kg, w tym 800 kg masy użytecznej. Maksymalna prędkość przelotowa ma wynosić co najmniej 185 km/h (100 węzłów), a pułap użyteczny 3048 m (10 tys. stóp). Straż Graniczna wymaga, aby śmigłowiec miał podwozie kołowe lub płozy (z wózkiem do przemieszczania się).
Zamontowany w dolnej części kadłuba system obserwacji ma składać się ze zintegrowanej głowicy optoelektronicznej wyposażonej w kamerę termowizyjną trzeciej generacji, dzienną HD TV, dalmierz laserowy, system automatycznego śledzenia, obróbki obrazu, odbiornik GPS oraz jednostkę pomiaru bezwładnościowego. Jego masa nie może przekraczać 20 kg, średnica 265 mm, a wysokość 435 mm.
Dodatkowe wyposażenie pokładowe ma obejmować wielofunkcyjne wyświetlacze, kompas magnetyczny, dwa zestawy urządzeń NAV/COM/GPS zintegrowane z radiostacją (do podejść precyzyjnych GNSS), autopilot, transponder Mod S, audiopanel i radiowysokościomierz.
Podstawowe kryteria jakości to cena (60), gwarancja (20) oraz czas naprawy reklamacyjnej (20). Wykonawca jest zobowiązany wnieść wadium w wysokości 350 tys. zł. Gwarancja producenta na płatowiec, awionikę, zespół napędowy oraz wyposażenie dodatkowe ma obowiązywać przez okres 24 miesięcy lub 500 godzin nalotu.
Śmigłowiec musi mieć certyfikat EASA i spełniać wymogi Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Wykonawca musi zapewnić przeszkolenie personelu latającego i technicznego, które ma odbyć się przed datą planowanego dostarczenia śmigłowca odbiorcy.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.