7 grudnia zespół ds. zamówień wojskowych przy wojskach lotniczych Filipin (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas) zarekomendował śmigłowce wielozadaniowe S-70 Black Hawk do realizacji przetargu na następcę UH-1H/D Huey. Jeżeli zostanie wybrany model S-70i, montażem 16 wiropłatów zajmą się zakłady PZL Mielec.

Jeśli Filipińczycy zgodzą się na zakup 16 śmigłowców w wariancie S-70i Black Hawk International, to zostaną one zmontowane w należących do Lockheed Martin zakładach PZL Mielec. /Zdjęcie: MILMAG

Jeśli Filipińczycy zgodzą się na zakup 16 śmigłowców w wariancie S-70i Black Hawk International, to zostaną one zmontowane w należących do Lockheed Martin zakładach PZL Mielec. /Zdjęcie: MILMAG

Jeśli rekomendacja zostanie pozytywnie rozpatrzona, umowy z stroną amerykańską należy spodziewać się na początku 2019. Zakup będzie finansowany w ramach programu modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2 w latach 2018-2022. Z kwoty 5,6 mld USD (21,1 mld zł), aż 2,61 mld USD (9,83 mld zł) ma trafić do wojsk lotniczych.

Pierwotnie, rząd w Manili zgodził się na zakup 16 śmigłowców Bell 412EPI, które miała dostarczyć kanadyjska spółka Canadian Commercial Corporation. Jednak w lutym 2018 ewentualną transakcję zakwestionował rząd kanadyjski, twierdząc, że wiropłaty, oprócz zadań stricte transportowych, mogą zostać wykorzystane podczas operacji ofensywnych. Wartość kontraktu miała wynieść 240 mln USD (904,65 mln zł) (MH-60R Seahawk dla Indii?, 2018-11-19).

Wybór amerykańskich wiropłatów miał być podyktowany kwestiami ekonomicznymi. Sekretarz obrony Filipin, Delfin Lorenzana poinformował, że za równowartość szesnastu Black Hawków, jedna z kontrofert na południowokoreańskie KAI KLH-1 Surion, miała wynosić jedynie dziesięć statków. Pozostałe oferty, które także nie zakwalifikowały się ostatecznie, to Bell 412EPI (tym razem miał być zamówiony bezpośrednio w USA), AgustaWestland AW139M od Leonardo, a także rosyjskie Mi-171.

Ofertę koncernu RosOboronEksport, najbardziej optymalną pod kątem ekonomicznym, odrzucono z powodów politycznych, aby nie narazić się na restrykcje ze strony USA z powodu ustawy z 2017: O przeciwdziałaniu przeciwnikom Ameryki poprzez sankcje (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act, CAATSA) (Południowoamerykańska ekspansja Sikorsky’ego, 2018-12-05).

Od 1984 wojska lotnicze Filipin dysponowały dwoma S-70A Black Hawk na potrzeby transportu dla VIP. Jeden z nich uległ wypadkowi i został skreślony ze stanu. / Zdjęcie: SZ Filipin

Od 1984 wojska lotnicze Filipin dysponowały dwoma S-70A Black Hawk na potrzeby transportu dla VIP. Jeden z nich uległ wypadkowi i został skreślony ze stanu. / Zdjęcie: SZ Filipin

O ile Filipiny ubiegały się o S-70, nie jest pewne który wariant został zaproponowany przez koncern Lockheed Martin. Z uwagi na ograniczenia budżetowe zamawiającego, mogą to być UH-60M, w standardzie US Army za pośrednictwem procedury Foreign Military Sales (FMS), UH-60 w starszej wersji, pochodzące z nadwyżek US Army, albo S-70i Black Hawk International, które zostałyby zmontowane w Polsce (Black Hawk dla Łotwy, 2018-08-05).

Hukbong Himpapawid ng Pilipinas dysponują obecnie pojedynczym śmigłowcem S-70A-5 Black Hawk o nr bocznym 739, który pełni rolę transportu dla VIP. Początkowo Filipińczycy zakupili dwa wiropłaty tego typu dostarczone w 1984, ale jeden z nich uległ wypadkowi i został skreślony ze stanu w 1992. Flota UH-1H/D liczy 28 wiropłatów (z 28 zamówionych UH-1D, dostarczono tylko 7).

To kolejna rekomendacja w sprawie nowych wiropłatów dla Filipin w ostatnich dniach. 29 listopada zespół zarekomendował zakup tureckich śmigłowców uderzeniowo-rozpoznawczych TAI T129 ATAK w programie CUH (Combat Utility Helicopter). Nieoficjalnie mówi się o pozyskaniu 24 śmigłowców (Filipiny zainteresowane T129, 2018-12-04).