Jak poinformował 19 marca magazyn Aviation Week, laboratorium badawcze amerykańskich Sił Powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) zainicjowało pięcioletni program Skyborg, który ma na celu opracowanie uderzeniowo-rozpoznawczego bezzałogowego statku powietrznego (bsl), wykorzystującego elementy sztucznej inteligencji. Prawdopodobną platformą dla nowego bsl będzie oblatany w niedawno demonstrator technologii Kratos XQ-58A Valkyrie (Oblot XQ-58A Valkyrie, 2019-03-07).
Prawdopodobną platformą dla docelowego systemu Skyborg będzie oblatany 5 marca demonstrator technologii bezpilotowego statku latającego dalekiego zasięgu Kratos XQ-58A Valkyrie
AFRL planuje oblot prototypu z autonomicznym systemem sterowania Skyborg do 2021, tak aby pełne zdolności uzyskał w dwa lata później. Program ma na celu opracowanie wspólnej platformy dla wielu typów bsl, która stanie się wirtualnym drugim pilotem, wspierającym działania ludzi w załogowych statkach powietrznych.
W połowie marca Will Roper, zastępca sekretarza Sił Powietrznych ds. zakupów, technologii i logistyki ujawnił publicznie program Skyborg podczas konferencji zorganizowanej w Waszyngtonie przez spółkę McAleese and Associates oraz bank Credit Suisse. Poinformował, że program będzie realizowany w ramach dwóch inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją: 2018 USAF Artificial Intelligence Strategyoraz 2019 Executive Order of Maintaining American Leadership in Artificial Intelligence (AI).
Najpierw wirtualny pilot będzie uczyć się latać na symulatorze, by później rozpocząć współpracę z bezpilotowymi celami QF-16 FSAT (Full-Scale Aerial Target) i Composite Engineering BQM-167 Skeeter. Docelowo, Skyborg ma stać się centralnym elementem modułowego, bezzałogowego samolotu myśliwskiego o otwartej architekturze, który ma działać przy minimalnej interakcji człowieka. Walorem sztucznej inteligencji ma być szybsza analiza, aktualizowanie danych i przyspieszone podejmowanie decyzji w powietrzu w oparciu o z góry zdefiniowane parametry zebrane w bazie danych. Pozwoli to wyeliminować potencjalne błędy ludzkie w chaotycznym środowisku działań.
Po zakończeniu testów symulatorowych, Skyborg mógłby rozpocząć próby w powietrzu z bezzałogowymi statkami powietrznymi-celami, takimi jak QF-16 FSAT i BQM-167 Skeeter / Zdjęcia: USAF
Pierwsze próby z bsl mają wykazać czy Skyborg będzie prawidłowo identyfikować cele powietrzne oraz komunikować się z pilotami statków załogowych. Według Willa Ropera, piloci wytypowani do przyszłych testów są podekscytowani całym przedsięwzięciem i jego przełomowym znaczeniem dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Analiza
Bezzałogowe statki latające, wyposażone w system Skyborg, mają pełnić rolę tzw. lojalnych skrzydłowych, wspierających działania załogowych myśliwców i innych statków powietrznych. Jednak jak dotąd pierwsze próby obejmowały klasyczne bsl zdalnie sterowane przez operatorów. Oprócz wspomnianego XQ-58A Valkyrie, należy tu wskazać oblatany w 2015 UTAP-22 Mako, który był testowany jako wsparcie dla samolotu AV-8B Harrier II.
Podobną inicjatywą do Skyborga jest jednak zaproponowany w ostatnim czasie królewskim australijskim wojskom lotniczym (RAAF) bsl Boeing Airpower Teaming System, opracowywany w ramach programu Loyal Wingman – Advanced Development Program. Bsl ma być wyposażony w system sterowania, oparty na sztucznej inteligencji, która pozwoli na w pełni autonomiczne działanie, w tym wykonywanie bezpiecznych manewrów w ramach wspólnych operacji z załogowymi statkami (Boeing ujawnia Airpower Teaming System, 2019-02-27).