Jak poinformował portal branżowy Janes 4 lutego, w dniach 29-30 stycznia br. w Helsinkach odbyła się konferencja i wystawa SecD-Day 2025, na której fińska spółka Sisu Auto zaprezentowała prototyp gąsienicowego wszędołaza przegubowego GTT klasy ATV, opracowanego we współpracy z singapurską spółką ST Engineering.
Pojazd powstał w oparciu o konstrukcję wszędołaza Bronco 3, zaprojektowanego przez ST Engineering Land Systems oraz wykorzystuje komponenty lekkich pojazdów opancerzonych Sisu GTP 4×4, które charakteryzują się modułową konstrukcją (zamawiane jak dotąd przez Finlandię i Szwecję; Łotwa zrezygnowała z zakupu).
Bazowy Bronco 3 również charakteryzuje się modułową konstrukcję, a dostosowanie do konkretnego zadania trwa maksymalnie 30 minut. Pierwszy wariant Bronco został wprowadzony na wyposażenie wojsk lądowych Singapuru w 2001, natomiast najnowszy 16-tonowy Bronco 3, został zaprezentowany przez ST Engineering w 2017 (podczas londyńskiej wystawy DSEI). Był bezskutecznie oferowany amerykańskim Wojskom Lądowych (US Army) w programie nowego wszędołaza arktycznego CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle), które zdecydowały się na Beowulf od BAE Systems Inc.
Jyri Ahonen, wiceprezes Sisu Auto ds. obronności, powiedział portalowi Janes 3 lutego: Możliwe będą liczne różne konfiguracje w zakresie ładowności pojazdu. Dzięki interfejsowi mechanicznemu typu „twist lock” można pomieścić system dowolnego typu w kontenerze 10-stopowym. Opancerzona kabina nadaje się również do skonfigurowania pojazdu do roli dowodzenia, kontroli i łączności czy ewakuacji medycznej. Ponadto konfiguracja platformy ładunkowej może pomieścić dowolny ładunek typu kontener 10-stopowy o masie 5 ton, taki jak moduł moździerza lub dowolny inny system specyficzny dla misji.
Thank you all who visited booth 5p5 at SecD-Day event! pic.twitter.com/eCUg3NsE41
— Oy Sisu Auto Ab (@SisuAuto) January 30, 2025
SecD-Day begins tomorrow at 9 am. Visit us at booth 5p5. pic.twitter.com/cSH5jwMCg3
— Oy Sisu Auto Ab (@SisuAuto) January 28, 2025