Podczas odbywającej się 13-15 października br. wystawie sprzętu wojskowego AUSA 2025 (Association of the United States Army) w Centrum kongresowe Waltera E. Washingtona w Waszyngtonie, singapurska spółka ST Engineering (STE) zaprezentowała swoje najnowsze innowacje i strategiczne możliwości w zakresie technologii obronnych.
Zgodnie z mottem przedsiębiorstwa Zabezpieczając Wasze Jutro, Razem (Securing Your Tomorrow, Together) tegoroczna prezentacja obejmowała gotowe na przyszłość rozwiązania zaprojektowane tak, aby sprostać zmieniającym się potrzebom obronnym sił zbrojnych na całym świecie.
- Odważne rozwiązania dla złożonych wyzwań: ST Engineering oferuje różnorodną gamę kompleksowych rozwiązań, wzmocnionych przez silne fizyczne i cyfrowe możliwości inżynieryjne.
- Partner strategiczny na przyszłość: ST Engineering wykorzystuje swoją siłę jako partner strategiczny Ministerstwa Obrony Republiki Singapur, rządowych agencji bezpieczeństwa, uzupełnionych rozległą siecią partnerów na całym świecie.
- Technologie gotowe na przyszłość: ST Engineering wykorzystuje innowacyjne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, aby przewidywać potrzeby jej klientów i pozostać gotowym na przyszłość na jutrzejsze wyzwania.
Niektóre z innowacyjnych produktów i rozwiązań, które zostały zaprezentowane na AUSA 2025:
- MAK ONE: kompletny zestaw aplikacji do modelowania i symulacji z narzędziami infrastrukturalnymi do tworzenia wielodomenowych środowisk syntetycznych w realistycznych reprezentacjach geograficznych i środowiskowych, z dokładnymi zachowaniami i precyzją odwzorowania modelu. MAK ONE jest w pełni konfigurowalny dzięki narzędziom konfiguracyjnym i interfejsom API dostępnym na wszystkich poziomach stosu technologicznego.
Źródło: MAK Technologies
- Symulator drona FPV:

- Wektronika platform bojowych:
- 360SA (360 Situational Awareness System) to zintegrowany system wizyjny dla pojazdów opancerzonych oparty na technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor). Obejmuje on kamery fuzyjne, zintegrowane panele wyświetlacza kierowcy oraz cyfrową jednostkę sterowania wideo, zapewniając dowódcom pojazdów opancerzonych z zamkniętym włazem i żołnierzom piechoty lepszą świadomość sytuacyjną otoczenia zewnętrznego, gdy znajdują się w pojeździe.
- Zintegrowany System Łączności Pojazdów VICS (Vehicular Integrated Communications System) to wszechstronne, wytrzymałe i niezawodne zintegrowane rozwiązanie komunikacyjno-sieciowe do zastosowań wojskowych i paramilitarnych w trudnych warunkach taktycznych i mobilnych.
- AGIL 5G-in-a-Box to wydajny i wytrzymały serwer, który łączy w jednym urządzeniu wielodostępowe przetwarzanie brzegowe (edge computing) i sieć łączności 5G Mini-Core. Umożliwia to szybkie, ad-hoc wdrażanie prywatnej sieci 5G bez infrastruktury, gdzie wytrzymałość, przestrzeń, waga i moc wyjściowa są priorytetem, szczególnie na platformach mobilnych.
- Communications-on-the-Move (COTM) to terminal łączności został zaprojektowany specjalnie z myślą o obsłudze szeregu pojazdów wojskowych i komercyjnych, zapewniając solidną, bezpieczną i niezawodną komunikację w trudnym terenie. Terminal COTM zapewnia natychmiastowe i efektywne połączenia satelitarne między pojazdami i platformami wojskowymi i komercyjnymi.
- Zintegrowany moduł SATCOM (SATCOM Integrated Module, SIM) to kompleksowe rozwiązanie pasma podstawowego, które współpracuje z dowolnym preferowanym terminalem satelitarnym o bardzo małej aperturze (VSAT). Moduł SIM integruje modem iDirect, moduły RF i przełączniki sieciowe w wytrzymałej, odpornej na warunki atmosferyczne obudowie o kompaktowym formacie.
- Modułowy Serwer Obliczeniowy MCS (Modular Computing Server) to wytrzymały, konfigurowalny serwer zaprojektowany z myślą o obsłudze sztucznej inteligencji, przetwarzania w chmurze i innych wysokowydajnych aplikacji brzegowych, wprowadzając zaawansowane możliwości obliczeniowe do szeregu platform pojazdów wojskowych i komercyjnych.
- Hybrydowy napęd elektryczny to technologia elektryczna kształtuje przyszłość zarówno w dziedzinie walki, jak i bezpieczeństwa publicznego, oferując wiele korzyści taktycznych i praktycznych.
- System przeciwdronowy AGIL:
Jest to skalowalny, wielowarstwowy, oparty na sztucznej inteligencji pakiet czujników i efektorów wraz z systemem dowodzenia, stanowiący rozwiązanie do zwalczania dronów. Składa się z radaru do wykrywania dronów z zaawansowaną technologię kognitywną 4D z efektem Dopplera do monitorowania przestrzeni powietrznej. Radary te zapewniają szeroki zasięg i śledzenie w wysokiej rozdzielczości, umożliwiając niezawodne wykrywanie małych i powolnych celów powietrznych – takich jak drony – nawet w środowiskach zakłóceń elektromagnetycznych.
Kolejnym elementem jest radiowy lokalizator kierunkowy, pracujący w niskim i wysokich pasmach do precyzyjnego lokalizowania i śledzenia sygnałów radiowych używanych do sterowania dronami. Obejmuje on kompaktowe, przenośne lokalizatory kierunkowe oraz inteligentne systemy detekcji dronów, które stale skanują w poszukiwaniu sygnałów sterujących lub telemetrycznych.
System dysponuje wbudowanym silnikiem dekodującym opartym na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym (AI/ML), który umożliwia detekcję bez użycia bibliotek. W przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań, które opierają się wyłącznie na bibliotekach sygnatur, dekoder dronów identyfikuje przebiegi fal przypominające drony i klasyfikuje zarówno znane, jak i nieznane zagrożenia.
Z kolei niskonapięciowy czujnik elektrooptyczny/podczerwony (EO/IR) zapewnia śledzenie sygnatur wizualnych i termicznych przy minimalnym oświetleniu, wspierając całodobowy nadzór. Współpracując z silnikiem AI/ML, zapewnia niezawodne wykrywanie i identyfikację celów powietrznych.
Powyższe dane ze wszystkich modułów wykrywania i śledzenia są zbierane i przetwarzane oraz integrowane w w ujednoliconym interfejsie przez system dowodzenia C2 w czasie rzeczywistym. Umożliwia operatorom monitorowanie aktywności w przestrzeni powietrznej, ocenę poziomu zagrożenia i wdrażanie odpowiednich środków zaradczych — wszystko z centralnego punktu kontroli, zarówno w trybie autonomicznych jak i ręcznym.
Do przeciwdziałania dronom są używane następujące narzędzia:
- zagłuszarka, która zakłóca sygnały sterujące i nawigacyjne w sposób niekinetyczny;
- dookólny zagłuszacz częstotliwości radiowych (RF) w zakresach wielopasmowych jak i kierunkowych, który zakłóca łącza komunikacyjne i sygnały nawigacyjne na wielu częstotliwościach;
- technologia cyberprzejęcia pozwala na przejęcie kontroli nad dronami w trakcie lotu, wykorzystując luki w zabezpieczeniach ich protokołów łączności. Po przejęciu, dron może zostać bezpiecznie przekierowany, zmuszony do lądowania lub odizolowany od obszaru operacyjnego;
- Spoofer GNSS to technologii emulacji legalnych sygnałów satelitarnych, zakłócających dokładność pozycjonowania i powodujących zboczenie z kursu lub przedwczesne lądowanie drona. Ta metoda jest szczególnie skuteczna w przypadku autonomicznych lub wstępnie zaprogramowanych dronów.
ST Engineering zaprezentowała również inne rozwiązania, takie jak:
- AGIL Vision Guardian – system do zaawansowanej analizy wideo;
- Pełną gamę granatów kalibru 40 mm do kinetycznego zwalczania dronówl
- Amunicję wielkokalibrową 120 mm i 155 mml
- Wielowęzłowe taktyczne sieci łączności 5G i system łączności satelitarnej w plecaku Manpack;
- Wzmocnione systemy komputerowe Miltope.

