W poniedziałek, 10 marca 2025, należąca do amerykańskiej spółki Lockheed Martin, Sikorsky Aircraft Corporation poinformowała, że z powodzeniem przetestowała bezzałogowy stałopłat w układzie latającego skrzydła rotor blown wing z dwoma silnikami, który jest oferowany w programie agencji DARPA o kryptonimie ANCILLARY.
Zdjęcia: Sikorsky Aircraft Corporation
Jak poinformowano zasilany akumulatorowo, ważący 52 kg (115 funtów) prototyp wykazał stabilność i zwrotność we wszystkich trybach lotu, w tym w trybie zawisu i podczas przechodzenia do lotu poziomego oraz potencjał skalowania unikalnej konstrukcji do pionowego startu i lądowania (VTOL) do większych rozmiarów wymagających napędu hybrydowo-elektrycznego.
Połączenie cech lotu śmigłowca i samolotu w układzie latającego skrzydła odzwierciedla dążenie Sikorsky do innowacji w zakresie samolotów VTOL UAS nowej generacji, które mogą latać szybciej i dalej niż tradycyjne śmigłowce — powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky. Nasza platforma w układzie rotor blown wing jest doskonałym przykładem tego, jak wykorzystujemy horyzonty naszego 102-letniego dziedzictwa lotniczego, aby opracowywać nowe projekty, które spełniają pojawiające się misje użytkowników komercyjnych i wojskowych.
Testy poprzedził lżejszy demonstrator technologii, a środki na budowę rzeczonego prototypu pochodzą z budżetu Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), która przyznała je w ramach programu morskich bezzałogowców pionowego startu i lądowania o kryptonimie ANCILLARY (AdvaNced airCraft Infrastructure-Less Launch And RecoverY), 22 maja 2024. Jeśli oferta zostanie wybrana do produkcji pojazdu powietrznego w fazie 2, Sikorsky planuje zbudować 136 kg (300-funtową) wersję hybrydowo-elektryczną przenoszącą 27 kg (60-funtowy) ładunek do misji zwiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR).
Bezzałogowiec został opracowany przez dział Sikorsky Innovations, który w ciągu nieco ponad roku przeszedł do wstępnego projektu, poprzez symulację, lot na uwięzi i swobodny, aby zebrać dane dotyczące aerodynamiki, sterowania lotem i jakości.
Przełom nastąpił w styczniu 2025 wraz oblotem prototypu o rozpiętości skrzydeł kompozytowych 3,14 m (10,3 stopy), a do tej pory pomyślnie ukończyło ponad 40 startów i lądowań. Warto zauważyć, że podczas testów bezzałogowiec wykonał 30 przejść między trybami lotu pionowego i poziomego, co było najbardziej złożonym manewrem wymaganym od projektu. W trybie lotu poziomego samolot osiągnął maksymalną prędkość przelotową 160 km/h (86 węzłów). Jednoczesne testy w tunelu aerodynamicznym przeprowadzono na modelu w skali 1:1, co zapewniło cenne potwierdzenie nowo opracowanych algorytmów sterowania poprzez skorelowanie ich z rzeczywistymi danymi eksperymentalnymi.
Nasz bezzałogowiec wykazał siłę sterowania i wyjątkowe właściwości pilotażowe niezbędne do wielokrotnego i przewidywalnego przejścia z zawisu do szybkiego lotu poziomego z wykorzystaniem skrzydeł i z powrotem — powiedział Igor Cherepinsky, dyrektor działu Sikorsky Innovations. Aby ten manewr przejścia przebiegał bezproblemowo i wydajnie, konieczne były nowe prawa sterowania. Dane wskazują, że możemy operować z kołyszących się pokładów okrętów i nieprzygotowanego gruntu, gdy skalujemy go do znacznie większych rozmiarów.
Zastosowania przyszłych bezzałogowych stałopłatów w układzie latającego skrzydła rotor blown wing obejmują poszukiwania i ratownictwo, monitorowanie gaszenia pożarów, reagowanie humanitarne i nadzór nad rurociągami. Duże warianty umożliwią dalekosiężne misje wywiadowcze, obserwacyjne i rozpoznawcze oraz współpracę z samolotami załogowymi w ramach koncepcji MUM-T (Manned/Unmanned Teaming).
Wszystkie testowane demonstratory i prototypu, jak również docelowe statki powietrzne będą wyposażone w system autonomii lotu z oprogramowaniem MATRIX spółki Sikorsky, który umożliwi autonomiczną nawigację statku powietrznego w trakcie lotu.