17 czerwca podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019, europejski koncern MBDA zademonstrował makiety uzbrojenia lotniczego, które miałby przenosić m.in. europejski samolot wielozadaniowy 6. generacji opracowywanego w ramach programu FCAS (Future Combat Air System) lub konkurencyjny, brytyjski Tempest. Wśród nich znalazły się cztery modele, których konstrukcja ma pozwolić na przetrwanie w środowisku o silnym nasyceniu środkami obrony powietrznej przeciwnika (anti-access/area-denial, A2/AD) (SIAE 2019: Pełnowymiarowy FCAS, 2019-06-18).

Remote Carrier 100 i Remote Carrier 200 różnią się rozmiarami, odpowiednio 120 i 240 kg

Remote Carrier 100 i Remote Carrier 200 różnią się rozmiarami, odpowiednio 120 i 240 kg

 

Koncepcja przyszłych systemów ofensywnych MBDA opiera się o założenia pięciu domen prowadzenia walki: uderzeń na głębokich tyłach przeciwnika, uderzeń szczebla taktycznego, walki powietrznej na średnich i dużych dystansach, samoobrony załogowych statków powietrznych (klasy soft-kill hard-kill) oraz umożliwienia im penetracji przestrzeni powietrznej przeciwnika przez systemy bezzałogowe. Dlatego przyszłe pociski rakietowe i szybujące mają być stosunkowo niewielkie, mieć ograniczoną sygnaturę radiolokacyjną oraz współpracować z innymi typami uzbrojenia oraz platformami.

Subsonic Cruise Missile jest projektowany jako następca pocisku Storm Shadow/SCALP EG

Subsonic Cruise Missile jest projektowany jako następca pocisku Storm Shadow/SCALP EG

 

Dlatego podczas targów SIAE 2019 w Paryżu zaprezentowano makiety systemów lotniczych, będących czymś pośrednim pomiędzy pociskami manewrującymi, a bezzałogowymi statkami powietrznymi. Remote Carrier 100 i Remote Carrier 200 różnią się rozmiarami (odpowiednio 120 i 240 kg). Będą mogły przenosić zarówno głowice bojowe, jak i inne ładunki użyteczne, takie jak zasobniki celownicze, rozpoznawcze czy walki radioelektronicznej. Będą wystrzeliwane przez samoloty 6. generacji, by następnie operować w tzw. rojach.
 Naddźwiękowy Supersonic Cruise Missile,  będzie mógł atakować cele lecąc po stromej trajektorii

Naddźwiękowy Supersonic Cruise Missile, będzie mógł atakować cele lecąc po stromej trajektorii

Drugą rodziną zaprezentowanych systemów lotniczych są dwa typy pocisków manewrujących, różniących się zespołem napędowym. Subsonic Cruise Missile jest projektowany jako następca pocisku Storm Shadow/SCALP EG (SPEAR Capability 4) i ma służyć do atakowania celów naziemnych na głębokich zapleczu przeciwnika oraz nawodnych. Pocisk ma poruszać się z prędkością poddźwiękową na niskim pułapie. Z kolei Supersonic Cruise Missile, jak wskazuje nazwa, będzie poruszał się z prędkością ponaddźwiękową, dzięki czemu będzie mógł też atakować cele po stromej trajektorii lotu. Powstał na bazie doświadczeń z koncepcją pocisku CVS401 Perseusi może być rozpatrywany jako następca francuskiego ASMP-A, uzbrojonego w głowicę nuklearną o mocy 300 kT w programie ASN4G (Air-Sol Nucléaire Fourth-Generation). Pociski będą mogły zostać zaoferowane jako następcy RGM-84 Harpoon dla Wielkiej Brytanii i MM38/MM40/AM39/SM39 Exocet dla Francji (Wypełnienie luki pomiędzy Harpoon a FC/ASW?, 2018-12-19).

SmartCruiser to statek powietrzny napędzany silnikiem turboodrzutowym. Będzie mógł przenieść od 12 do 18 pocisków dzięki specjalnej wyrzutni HSL (Hexabomb Smart Launcher)

SmartCruiser to statek powietrzny napędzany silnikiem turboodrzutowym. Będzie mógł przenieść od 12 do 18 pocisków dzięki specjalnej wyrzutni HSL (Hexabomb Smart Launcher)

Oprócz nowości, MBDA zaprezentowała ujawnione po raz pierwszy w czerwcu 2017 SmartGlider i SmartCruiser. Różnicą pomiędzy obydwoma jest napęd: pierwszy jest pociskiem szybującym, drugi natomiast ma własny zespół napędowy złożony z silnika turboodrzutowego. Będą dostępne w wersjach Light o masie 120 kg i Heavy o masie 1300 kg. W przypadku wariantu lżejszego, statek powietrzny będzie mógł przenieść od 12 do 18 pocisków dzięki specjalnej wyrzutni HSL (Hexabomb Smart Launcher).

SmartGlider to niewielki pocisk szybujący /Zdjęcia: Michał Jarocki

SmartGlider to niewielki pocisk szybujący /Zdjęcia: Michał Jarocki

Koncern pracuje także nad miniaturowymi pociskami rakietowymi do obrony własnej samolotów typu hard-kill o długości mniejszej niż 1 m i masie poniżej 10 kg. W Paryżu zaprezentowano obecnie oferowane i użytkowane na świecie systemy rakietowe: pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-132 ASRAAM, pociski przeciwlotnicze CAMM oraz powietrze-ziemia z rodziny Brimstone i SPEAR (MBDA testuje Brimstone 3, 2019-03-21; F-35 z pociskami Meteor i SPEAR, 2019-03-21).