11 kwietnia Komenda Główna Straży Granicznej (KGSG) poinformowała o odbiorze lekkiego śmigłowca Robinson R44 (typ Raven II). Umowa o wartości 3 173 400 zł została zawarta ze spółką BRJ Aviation z Warszawy 29 listopada 2018. Śmigłowiec, na którego zakup środki pochodzą z rezerwy celowej, będzie wykorzystywany m.in w Ośrodku Szkolenia Lotniczego (ATO) Lotnictwa SG do szkolenia nowych pilotów oraz do utrzymywania i zdobywania przez nich uprawnień dodatkowych.
W uroczystości odbioru wiropłatu uczestniczyli m.in. Komendant Główny Straży Granicznej gen. bryg. SG Tomasz Praga, wicepremier Beata Szydło i Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Joachim Brudziński
Robinson R44 to jeden z najbardziej popularnych na świecie śmigłowców wykorzystywanych do wstępnego szkolenia lotniczego. Koszty jego eksploatacji są niewielkie w porównaniu do śmigłowców o napędzie turbinowym. Do tej pory Lotnictwo SG dysponowało 13 statkami powietrznymi. Są to 4 śmigłowce PZL Kania, śmigłowiec W-3AM Anakonda, samolot M28 Skytruck, samolot M20 Mewa, 4 samoloty PZL-104MF Wilga 2000 oraz 2 samoloty ASP S15-1 Stemme. Personel lotniczy składa się z 58 osób, w tym 22 pilotów i 36 operatorów/mechaników. Zakup nowego wiropłatu został sfinansowany z Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017 – 2019.
Czteromiejscowy R44 jest produkowany przez spółkę Robinson Helicopter Company od 1992. W lipcu 2002 wprowadzono typ Raven II, który wyposażono w nowoczesny silnik z wtryskiem paliwa i szersze łopaty wirnika, co pozwala na zwiększenie masy całkowitej i pułapu / Zdjęcia: KGSG
Wcześniej KGSG podpisała dwie umowy na dostawy nowych statków powietrznych. 30 października 2018 zakupiono na śmigłowiec Airbus Helicopters H135 za prawie 46,5 mln zł brutto z planowaną dostawą na październik 2019 (H135 dla Straży Granicznej, 2018-10-09) Natomiast 29 stycznia 2019 zamówiono dwa samoloty LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 wraz z wyposażeniem patrolowo-rozpoznawczym za 109,8 mln zł z terminem dostawy w październiku 2020 (Straż Graniczna kupuje samoloty, 2019-01-29).
Lotnictwo Straży Granicznej prowadzi działania obserwacyjno-rozpoznawcze na granicy lądowej i morskiej. Celem operacji lotniczych jest przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz walka z przemytem. Statki powietrzne lotnictwa Straży Granicznej wykorzystywane są także we wspólnych operacjach, koordynowanych przez Agencję Frontex. W latach 2009-2017 lotnictwo SG zrealizowało z Agencją Frontex 18 misji w ochronie zewnętrznych granic Unii Europejskiej (UE wzmacnia Frontex, 2019-04-03).
Analiza
Dwa śmigłowce Robinson R44 (typ Raven II) zostały odebrane 17 grudnia 2018 przez Akademickie Centrum Szkolenia Lotniczego (ACSL) Lotniczej Akademii Wojskowej. Z kolei 31 lipca 2018 Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) rozstrzygnęło przetarg na dwa śmigłowce szkolne, również wybierając ten typ statku powietrznego. W Polsce używany jest także na rynku cywilnym.
R44 Raven II został wyposażony w nowoczesną awionikę cyfrową, zdwojony układ sterowania i czteromiejscową kabinę. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik tłokowy Lycoming IO-540-AE1A5 o mocy 245 KM, co pozwala osiągnąć prędkość 234 km/h i zasięg około 560 km. Śmigłowiec ma 9 m długości, 3,3 m wysokości, masę własną 657 kg i użyteczną 1134 kg.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.