Nowy tankowiec powietrzny Boeinga z powodzeniem odbył pierwszy lot próbny. Podczas lotu piloci testowi wznieśli się na wysokość niemal 12 tysięcy metrów i przeprowadzili kontrole sprawności silników oraz systemów sterowania lotem i oddziaływania na środowisko. Testowany KC-46A to egzemplarz, który ma zostać dostarczony w 2018 Siłom Powietrznym USA w ramach programu US Air Force KC-46 System. Nowe maszyny mają zastąpić starzejące się KC-135 Stratotanker.
KC-46A to wielozadaniowy tankowiec, który daje możliwość tankowania w locie wszystkich samolotów wojskowych należących do sojuszników i koalicjantów Stanów Zjednoczonych wyposażonych w system kompatybilny z międzynarodowymi procedurami tankowania w locie. KC-46A może przewozić też pasażerów, ładunki i pacjentów /Zdjęcie: Boeing
Nowe tankowce zostały oparte na konstrukcji płatowca Boeing 767. Podobnie jak ich cywilni protoplaści są montowane w zakładach spółki w Everett a następnie oblatywane na fabrycznym lotnisku Pane Field. Testowana maszyna to siódmy samolot zbudowany w programie KC-46 a zarazem pierwsza, która ma być dostarczona Siłom Powietrznym. Sześć wyprodukowanych wcześniej jest wykorzystanych do testów i procesu certyfikacji. Dotychczas samoloty wylatały 2200 godzin i zaliczyły ponad 1600 udanych prób tankowania w locie z samolotami typu F-16, F/A-18, AV-8B, C-17, A-10, KC-10 i KC-46.
Nowe tankowce to konstrukcje bazujące na cywilne modelu 767. Większość szerokokadłubowych samolotów Boeinga jest montowanych w zakładach spółki w Everett a następnie oblatywanych na fabrycznym lotnisku Pane Field /Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski
KC-46 są rozwijane w ramach postępowania KC-X, zainicjowanego w 2007 przez Siły Powietrzne USA. Jego celem było pozyskanie nowej generacji tankowców powietrznych spełniających wymogi współczesnych operacji. Boeing ma dostarczyć w sumie 179 maszyn o wartości około 35 mld USD. W ramach pierwszej transzy do US Air Force ma trafić 34 tankowców.
Samolot jest napędzany dwoma silnikami Pratt & Whitney 4062.Tankowanie innych maszyn odbywa się za pomocą sztywnego bomu. KC-46A może przewozić 29 484 kilogramów ładunku, w tym 58 pasażerów /Zdjęcie: Boeing