30 maja 2018 izraelskie przedsiębiorstwo Plasan ujawniło zmodyfikowany pojazd opancerzony Sand Cat Stormer, który został wyposażony w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike NLOS (Non Line Of Sight).
Sand Cat Stormer Spike NLOS MLS został uzbrojony w poczwórną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych o zasięgu 25 km. /Zdjęcie: Plasan
Przedsiębiorstwo Plasan podjęło się połączenia zdolności zwalczania pojazdów opancerzonych na duże odległości ze swoim flagowym, lekkim pojazdem kołowym wysokiej mobilności Sand Cat w wersji Stormer. Wariant otrzymał oznaczenie Sand Cat Stormer Spike NLOS MLS i został wyposażony cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych o dużym zasięgu. Pociski rodziny Spike jak dotąd były integrowane ze znacznie większymi i cięższymi platformami.
Spike NLOS jest ppk typu wystrzel i zapomnij, uzbrojonym z tandemową głowicą bojową: kumulacyjną, odłamkową lub wielozadaniową. Został wyposażony w dwuzakresową głowicę samonaprowadzającą (z kamerą telewizyjną i detektorem podczerwieni), umożliwiającą za pomocą łącza światłowodowego transmisję obrazu z głowicy pocisku na wyświetlacz wyrzutni. Wariant NLOS otrzymał dwusystemowy, elektrooptyczny układ naprowadzania, a zasięg rażenia zwiększono do 25 km. Informacje o celu mogą być dostarczane także z bsl lub satelity (współrzędnych z GPS). Współczynnik penetracji jednorodnego pancerza stalowego wynosi do 1000 RHA.
Zdjęcia i film: Plasan
Premiera Sand Cat Stormer Spike NLOS MLS odbyła się po prezentacji 8 maja wariantu Stormer EX, oferującego 3. poziom ochrony balistycznej normy STANAG 4569. Pojazd wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, który może zostać wyposażony w wielkokalibrowy karabin maszynowy, wyrzutnie ppk Spike ER czy granatów dymnych. Wcześniej, 24 kwietnia zaprezentowano ultralekki pojazd opancerzony Yagu, który powstał z myślą o wojskach specjalnych (Premiera Plasan Yagu, 2018-04-26).
Analiza
Stormer jest jednym z wariantów kołowego transportera opancerzonego 4×4 Sand Cat (Caracal). Konstrukcja rodziny pojazdów powstała na bazie rozwiązań cywilnego Ford F-Series (F350), otrzymując w pełni kompozytowego opancerzenie. Rozstaw osi został zmniejszony do 2,84 m przez przedsiębiorstwo Manning Equipment z Louisville, w stanie Kentucky. W 2016 przedsiębiorstwo IBN Military Industries zmodyfikowało pojazdy, dzięki czemu cechują się lepszą ochroną balistyczną i nowocześniejszymi technologiami.
Wnętrze samochodów cechuje się dużą pojemnością, dzięki czemu może zostać dowolnie skonfigurowane pod kątem zwiększenia ochrony balistycznej, lub dostosowane do pełnienia roli pojazdu rozpoznania i dowodzenia. Stormer może zostać wyposażony w kamery o zakresie 360° i wysuwany maszt z wyposażeniem obserwacyjnym, a zebrane informacje mogą być wówczas przetwarzane wewnątrz pojazdu.
Rodzina pojazdów powstała jako potencjalni następcy samochodów terenowych AIL Storm w Siłach Obronnych Izraela (IDF). Powstało łącznie 9 wariantów o masie od 4 do 6 t, zdolnych do transportu od 8 do 11 żołnierzy. Jeden z nich, znany w Polsce jako Szop, trafił w liczbie 14 egzemplarzy do Żandarmerii Wojskowej w ramach przetargu SILO (samochód interwencyjny lekko opancerzony) w 2015.