26 czerwca 2018 Biuro Finansów Komendy Głównej Straży Granicznej dokonało wyboru dostawcy w ramach postępowania na zakup i dostawę dwóch samolotów wielosilnikowych – turbinowych do wykonywania zadań nad obszarami morskimi przez Lotnictwo Straży Granicznej. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum spółek Parasnake Arkadiusz Szewczyk i austriackiej Airborne Technologies. Militarny Magazyn MILMAG nieoficjalnie dowiedział się, że zaproponowano samoloty M28.
Straż Graniczna wykorzystuje do patroli morskich samoloty M28 Bryza. Wyprodukowane w zakładach PZL Mielec są przeznaczone do zadań patrolowych i ratownictwa morskiego / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski
Zwycięska oferta uzyskała 99,63 punktów na sto możliwych, uzyskując maksymalne wyniki w kategoriach ciężar użyteczny ładunku, aktualizacji dokumentacji w języku polskim i okresu gwarancji. Wartość samolotów, wraz z wyposażeniem, została wyceniona na 109 224 000 zł brutto, co pozwoliło oferentom uzyskać 59,63 punktu na 60 możliwych. Parasnake wraz z austriackim partnerem pokonało sześciu konkurentów z Czech, Niemiec, Polski, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Dwa, takie same, fabrycznie nowe, dwusilnikowe samoloty o napędzie turbośmigłowym mają zostać dostarczone Straży Granicznej do 1 października 2020 (jednak nie wcześniej niż 1 lutego 2020). Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2018 i wyposażone w fabrycznie nowy system obserwacji lotniczej, radar poszukiwawczy 360°, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych AIS oraz telefon łączności satelitarnej z dostępem do Internetu.
Dostawca zapewnia gwarancję obejmującą na płatowiec, skrzydła, napęd i awionikę na okres 36 miesięcy. Samoloty będą wykorzystywane przez Lotnictwo SG do zadań patrolowo-poszukiwawczych nad obszarami morskimi. (Siedem ofert na samoloty dla SG, 2018-04-23)
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.