W sobotę, 26 lipca 2025, tajlandzki dziennik Matichon jako pierwszy poinformował, że trzeciego dnia trwającej eskalacji zbrojnej konfliktu z Kambodżą, dowództwo sił zbrojnych wysłało w rejon przygraniczny góry Phu Makhuea oraz starożytnej świątyni Prasat Ta Muen Thom dwa samoloty wielozadaniowe F-16ADF/OCU i dwa JAS 39C Gripen w celu zbombardowania pozycji kambodżańskich.
Zdjęcie: Pia Ericson. Försvarets Materielverk
Jak podaje z kolei dziennik The Nation, samoloty zrzuciły bomby kierowane laserowo GBU-12 Paveway II o masie 227 kg (500 funtów) na pozycje artylerii kambodżańskiej prowadzącej od czwartku ostrzał przygraniczny. Oba cele miały zostać zniszczone.
Trwający konflikt to debiut bojowy tajlandzkich F-16 i JAS 39, a w przypadku szwedzkiej konstrukcji, to podwójny kamień milowy, gdyż żaden z innych użytkowników nie używał Gripenów do prowadzenia działań stricte bojowych Wyjątek to Szwecja, która wysłała wprawdzie 8 samolotów na Sycylię do wsparcia operacji NATO Unified Protector w Libii w 2011, jednakże prowadziły one tylko misje rozpoznawcze z uwagi na neutralny wówczas status kraju. Gripen był ostatnim zachodnim samolotem 4. generacji, który nie był używany w boju.
Pierwszego dnia eskalacji sześć F-16 użyło koreańskich bomb kierowanych KGGB przeciwko dowództwom 8. i 9. Brygady Wsparcia Królewskiej Armii Kambodży w rejonie Chong An Ma, w dystrykcie Nam Yuen (prowincji Ubon).
Zgodnie z dostępnymi informacjami, tajlandzkie samoloty bojowe, F-16 ze 103. Eskadry Myśliwskiej i JAS 39 z 701. Eskadry Myśliwskiej, zostały tymczasowo rozmieszczone w bazie lotniczej Korat, położonej w prowincji Nakhon Ratchasima. Warto dodać, że Kambodża nie posiada żadnych, po wycofaniu przestarzałych MiG-21bis, J-6C, MiG-17F i J-5, więc wydaje się że kontyngent jest wystarczający.
Od 2011 Tajlandia użytkuje ponadto 11 samolotów JAS 39C/D Gripen (dwunasty rozbił się 14 stycznia 2017). Obecnie, władze w Bangkoku negocjują zakup maksymalnie 12 najnowszych JAS 39E/F Gripen.
Z kolei F-16 jest w służbie 48 egzemplarzy i reprezentują różne wersje: 12 F-16A ADF, 1 F-16B ADF, 10 F-16A OCU, 7 F-16B OCU, 12 F-16AM MLU i 6 F-16BM MLU. Spośród nich omawiane ADF/OCU mają zostać częściowo zastąpione przez Gripeny nowej generacji do 2031, jednak nie będzie to w stosunku 1:1 przy obecnych planach budżetowych.
