We wtorek, 13 maja 2025, 33. Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu opublikowała informację z uruchomienia postępowania przetargowego na realizację kursów teoretycznych i praktycznych dla personelu latającego i naziemnego, związanych z planami wprowadzenia śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International na wyposażenie Powietrznej Jednostki Operacji Specjalnych (PJOS).
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Zgodnie z dokumentacją przetargową, przedmiotem zamówienia jest wykonanie w pierwszej kolejności usługi dotyczącej przeprowadzenia kursu zapoznawczego dla personelu latającego oraz naziemnego w celu zapoznania wstępnego/zapoznawczego ze śmigłowcem S-70i, wymaganego do udziału w dalszych etapach przeszkolenia na ten typ.
Następnie przeprowadzenie kursów dla pilotów do uzyskania uprawnień i dopuszczeń do wykonywania lotów na śmigłowcu S-70i, dla personelu Crew Chief do uzyskania uprawnień umożliwiających wykonywanie lotów w załodze śmigłowca S-70i oraz dla personelu obsługi naziemnej do uzyskania uprawnień umożliwiających wykonywanie wszystkich niezbędnych obsług do prawidłowej eksploatacji śmigłowca S-70i.
Przewiduje się kurs zapoznawczy śmigłowca S-70i – dla całego personelu latającego i naziemnego oraz następujące specjalizacje:
- Pilot (kurs teoretyczny i symulatorowy oraz oddzielnie kurs teoretyczny w zakresie wyposażenia misyjnego),
- Crew Chief (kurs teoretyczny i praktyczny w zakresie wykonywania lotów w dzień oraz w nocy),
- Awionika (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w specjalności awionik w wykonywaniu obsług),
- Płatowiec i silnik (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w specjalności płatowiec i silnik w wykonywaniu obsług),
- Płatowiec i silnik Awionik (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie obsługi zintegrowanego systemu diagnostycznego),
- Płatowiec i silnik Awionik (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie zapewniania jakości i kursu inspektora),
- Płatowiec i silnik Awionik (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie zarządzania obsługami),
- Płatowiec i silnik (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie wykonywania naprawy łopat wirnika nośnego oraz ogonowego),
- Płatowiec i silnik (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie wykonywania regulacji układu sterowania),
- Płatowiec i silnik (kurs teoretyczny oraz praktyczny dla personelu obsługi naziemnej w zakresie obsługi silnika GE T700).
Wymagany termin realizacji zamówienia wyznaczono od daty podpisania umowy (przewiduje się zawarcie do 1 lipca) do 19 grudnia 2025. Termin składania wniosków minie 26 maja 2025 o godz. 10.00. Jedynym kryterium dopuszczenia do składania ofert będzie cena (100%). Przetarg podzielono na 12 oddzielnych zadań na poszczególne specjalizacje.
Obecnie, w ramach Wojsk Specjalnych jedynym użytkownikiem śmigłowców S-70i jest Zespół Lotniczy Jednostki Wojskowej GROM. 19 listopada 2024 zakończono dostawy czterech wiropłatów tego typu, które dołączyły do czterech wcześniej użytkowanych.
Z kolei Powietrzna Jednostka Operacji Specjalnych, która została sformowana 1 lutego 2023 w miejsce 7. Eskadry Działań Specjalnych (7. EDS) jest obecnie użytkownikiem śmigłowców Mi-17, w ramach Grupy Lotniczej.