20 kwietnia br. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podpisało umowę na realizację inwestycji Heksagon – budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Uroczystość rozpoczęła się o godz. 12:30. Gościem honorowym była Iwona Gibas, członek zarządu Województwa Małopolskiego. Po okolicznościowym wystąpieniu pani marszałek nastąpiło podpisanie umowy o realizacji inwestycji pomiędzy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, a Przedsiębiorstwem Budowlano-Produkcyjnym Łęgprzem z siedzibą w Krakowie.
Lotnisko Rakowice-Czyżyny było niegdyś największym i najbardziej rozbudowanym lotniskiem w Polsce. W dwudziestoleciu międzywojennym jako jedno z kilku w kraju zostało ono wytypowane do modernizacji wg. nowoczesnej jak na tamte czasy koncepcji. W ramach tego projektu wybudowano sześć hangarów, które zaliczano do największych i najnowocześniejszych tego typu budowli na świecie. Pięć hangarów zbudowano dla stacjonującego na lotnisku Rakowice-Czyżyny 2. Pułku Lotniczego, a jeden dla PLL LOT.
Niestety, pod koniec wojny nadszedł moment tragiczny dla lotniska. W styczniu 1945 wycofujący się Niemcy wysadzili w powietrze większość zabudowań dokonując nieprawdopodobnych zniszczeń w infrastrukturze. Zachowały się jedynie fragmenty budowli, m.in. ściana zachodnia hangaru nr 5. Po wojnie odbudowano dwa hangary, w tym Hangar Główny, jednak na kolejną tego typu inwestycję trzeba było czekać kilkadziesiąt lat.
W 2022 roku Muzeum uzyskało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład, a także nawiązało współpracę pod kątem inwestycji z Województwem Małopolskim. Dzięki wspólnym działaniom, wytrwałości i zdeterminowaniu udało się zrealizować lotnicze marzenie. Teraz możemy oficjalnie ogłosić: historyczny hangar nr 5 powróci na swoje miejsce! Dostanie nową rolę jako przestrzeń muzealna, w której pojawi się duża, interaktywna wystawa pt. „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne” o roli i osiągnięciach lotnictwa cywilnego w Polsce (Heksagon – budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie).
To wyjątkowy dla naszego Muzeum dzień, który bez wątpienia przejdzie do historii – powiedział podczas wczorajszej uroczystości Dyrektor Muzeum, Tomasz Kosecki. To także wspaniały prezent z okazji przypadającego na ten rok 60-lecia istnienia Muzeum.
„Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”. Wystawa w Heksagonie
Tematem planowanej wystawy jest szybownictwo i lotnictwo sportowe od lat 30. po lata 90. XX wieku. Na ekspozycji pojawi się ok. 40 obiektów wielkoskalowych: szybowców i samolotów. Wystawa uzupełniona będzie didaskaliami w postaci instalacji scenograficznych, obiektów i ekspozytorów edukacyjnych, tablic i opisów – również w formie interaktywnej. W projekcie znajduje się także szczególna atrakcja multimedialna: symulator lotu szybowcem oraz symulator lotu lotnią.
Układ oraz sposób eksponowania statków powietrznych będzie nawiązywał do tendencji ekspozycyjnych z lat 20. XX wieku. W wyniku tego zabiegu uwaga zwiedzających skoncentruje się na unikatowych, odrestaurowanych szybowcach.
Nowy hangar muzealny ma być gotowy do grudnia 2024 roku. Wykonawcą zostało Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne Łęgprzem z siedzibą w Krakowie Łączny koszt budowy z obsługą oszacowano na 24,6 mln zł, z czego ponad 21,4 mln zł to środki pozyskane w ramach dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Pozostałą część kwoty pokryje Województwo Małopolskie.
Zdjęcia: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.