W środę, 31 lipca 2024, służba prasowa brytyjskiej królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy) poinformowała o testach najnowszej wersji systemu torpedowego Spearfish Mod 1 na nieujawnionym z nazwy strategicznym okręcie podwodnym typu Vanguard. Próby akceptacyjne były realizowane u wybrzeży Szkocji przez trzy dni.
Testy objęły strzelania zarówno do celów nawodnych, jak i podwodnych. Załoga okrętu zweryfikowała poziom integracji nowego uzbrojenia z okrętowym systemem zarządzania walką. Integracja Spearfish Mod 1 ze wszystkimi okrętami podwodnymi typów Astute i Vanguard ma zakończyć się w 2025.
Te odpalenia nadal stanowią ważny krok w zapewnieniu, że torpedy Spearfish Royal Navy pozostaną gotowe do stawienia czoła najnowszym zagrożeniom, a najnowocześniejsza technologia jest na czele sukcesu tego uzbrojenia – powiedział Komandor Chris Goodsell, starszy kierownik programowy i zastępca dyrektora ds. okrętów podwodnych w Royal Navy. Chciałbym podziękować zespołom z całego Navy Command, Submarine Delivery Agency, DE&S i naszym partnerom przemysłowym, którzy nadal poświęcają czas i wysiłek na dostarczanie tej kluczowej zdolności.
Oryginalne ciężkie torpedy zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych Spearfish Mod 0 (oznaczenie wojskowe Naval Staff Target 7525) produkowała w latach 1988-2003 spółka GEC-Marconi Underwater Systems (obecnie BAE Systems Underwater Systems). Do służby weszła w 1992.
Prace nad pakietem modernizacyjnym Mod 1 rozpoczęto w 2009. 15 grudnia 2014 podpisano umowę z BAE Systems o wartości 270 mln GBP ma integrację nowej wersji z okrętami podwodnymi. W 2020 rozpoczęto produkcję seryjną Spearfish Mod 1 oraz testy w centrum BUTEC (British Underwater Test and Evaluation Centre) we wrześniu tego samego roku, a w lutym i maju 2021 przetestowano ją na wielozadaniowych, atomowych okrętach podwodnych HMS Talent (S92) typu Trafalgar oraz HMS Audacious (S122) typu Astute w centrum AUTEC (Atlantic Undersea Test and Evaluation Centre) na Bahamach.
Spearfish Mod 1 otrzymała nową małowrażliwą głowicę bojową, opracowaną przez niemiecką spółkę TDW oraz zmieniono układ paliwowy w celu zwiększenia bezpieczeństwa. W oryginalnej torpedzie wykorzystuje się dwupaliwowy system Otto/HAP, który zasila turbinę gazową, a w Mod jest został zastąpiony pojedynczym ogniwem paliwowym Otto II.
Przeprowadzono także pełną digitalizację uzbrojenia, które wyposażono w nowe łącze naprowadzania światłowodowego o długości co najmniej 30 km w celu poprawy wydajności. System naprowadzania umożliwia zmianę celów, ustawienie ograniczeń dotyczących głębokości i zasięgu oraz rozpoznawanie i ignorowanie środków zaradczych przeciwnika. Jeśli łącze zostanie zerwane, torpeda będzie autonomicznie kontynuować kierowanie na wcześniej wyznaczony cel, a w razie potrzeby korzystać z własnego aktywnego sonaru.
Spearfish ma długość 5 m, masę bojową poniżej 2 t i rozwija prędkość maksymalną do 60 w. Jej korpus jest wykonany z tytanu oraz duraluminium.
Kolejny 6-letni kontrakt TRAM (Torpedo Repair and Maintenance) na naprawę i wsparcie eksploatacji torped w Royal Navy o wartości 230 mln GBP przyznano ponownie BAE Systems w lutym 2021. Umowa ta zapewni odpowiednią gotowość operacyjną torped Spearfish Mod 0/Mod 1 i lekkich torped Sting Ray oraz obejmuje naprawy, dostawy części zamiennych, magazynowanie i zarządzanie zapasami, dostawy, a także wsparcie prób.
The #RoyalNavy’s submarines will continue to be armed with one of the world’s most advanced torpedoes after successful trials of the next-generation Spearfish weapons system. It means the boats are now able to meet the latest threats when at sea.
➡️https://t.co/jat0VzQopD pic.twitter.com/2v1tzYq690
— Royal Navy (@RoyalNavy) July 31, 2024