W piątek, 30 maja 2025, w rosyjskiej Stoczni Bałtyckiej Jantar (część Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej OSK będącej pod zarządem powierniczym Wniesztorgbanku) w Kaliningradzie, w obwodzie królewieckim, zwodowano kadłub trzeciego, dużego okrętu desantowego zmodyfikowanego projektu 11711 Iwan Grien, który otrzyma nazwę RFS Władimir Andriejew. Jednostka zostanie przekazana Flocie Oceanu Spokojnego Marynarki Wojennej Rosji (WMF) w 2026.
Głównodowodzący WMF admirał Aleksandr Moisiejew / Zdjęcia: Jantar
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz federalnych i regionalnych (gubernator obwodu królewieckiego Aleksiej Bezprozwołany), dowództwo Marynarki Wojennej wraz z głównodowodzącym admirałem Aleksandrem Moisiejewem na czele, kierownictwo OSK (doradca dyrektora generalnego OSK Władimir Korolew), dyrektor generalny Bałtyckiej Stoczni Jantar Ilja Samarin, pracownicy stoczni oraz studenci kierunków inżynieryjnych OSK.
Matką chrzestną okrętu została Swietłana Morik, zastępca kierownika warsztatu w Stoczni Bałtyckiej Jantar. W ramach ceremonii wodowania pracownikom zakładu przyznano nagrody wydziałowe, regionalne i korporacyjne za wysoki profesjonalizm, duży osobisty wkład w produkcję przedsiębiorstwa oraz wieloletnią sumienną pracę.
W swoim przemówieniu adm. Aleksander Moisejew, zauważył, że podczas budowy dużego okrętu desantowego wzięto pod uwagę doświadczenia związane z eksploatacją pierwszych okrętów z tej serii, co potwierdziło ich wysoką zdolność żeglugową i właściwości bojowe przy przebyciu tysięcy mil morskich oraz udział w misjach bojowych.
Okręt nazwano na cześć admirała Władimira Andriejewa, który dowodził operacjami desantowymi na Oceanie Spokojnym podczas wojny z Japonią w 1945.
Pierwsze dwa okręty bazowego projektu, RFS Iwan Grien (135) i Piotr Morgunow (117) weszły do służby w latach 2018 i 2020 we Flocie Północnej. W międzyczasie, bo w 2019 Newskie Biura Projektowo-Konstrukcyjne otrzymało zlecenie modyfikacji projektu, zwiększając wyporność z 6600 ton do 8000 ton, długość kadłuba ze 135 m do 150 m i jego szerokość z 16,5 do 19,5 m. Cechą charakterystyczną jest przeprojektowany i rozbudowany pokład rufowy dla śmigłowców oraz zmiany konstrukcyjne w nadbudówce.
Załoga okrętów zmodyfikowanego projektu liczyć ma 120 oficerów i marynarzy, mają osiągać pełną prędkość 18 w i zasięg do 5000 mil morskich, dzięki dwóm dwuwałowym zespołom napędowym DDA-12 000, złożonym z łącznie 4 silników wysokoprężnych 16D49 o mocy 6000 KM każdy produkcji zakładu Kołomieński zawod (część TransMaszHolding) sprzężone ze skrzyniami biegów od Zwiezdy. Mają transportować do 40 pojazdów opancerzonych, do 400 żołnierzy piechoty morskiej, do 5 śmigłowców Ka-27, Ka-29 lub 4 Ka-52K i do 6 łodzi desantowych Kozica. Uzbrojenie ma stanowić 76,2-mm armata morska AK-176MA.
Zamówiono dwa okręty: omawiany Władimir Andriejew, a także Wasilij Truszin (w budowie 23 kwietnia 2019), który według obecnych planów ma zostać zwodowany w grudniu 2025. W planach są kolejne dwa okręty dla Floty Czarnomorskiej, których stępki zostaną położone w tym roku, z dostawami w grudniu 2032 i grudniu 2033.
Są to największe okręty pod względem wyporności budowane dla WMF we współczesnej Rosji.