W czwartek, 12 września 2024, rosyjska państwowa korporacja Rostiech poinformowała, że wchodząca w jej skład Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) pierwszą w tym roku partię samolotów wielozadaniowych Su-57 (w kodzie NATO: Felon) i trzecią Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E) (Pierwsza tegoroczna partia Su-34M/NWO dla rosyjskich sił zbrojnych).
Przekazane samoloty zostały zaakceptowane przez personel techniczny, przeszły pełny cykl testów fabrycznych oraz zostały przetestowane w różnych trybach pracy przez pilotów wojskowych. Następnie przebazowane je do jednostek macierzystych (Rosjanie odebrali zmodernizowanego A-50U).
Nie jest znana liczba przekazanych egzemplarzy, co wynika z nowej polityki informacyjnej Ministerstwa Obrony Rosji, prowadzonej od wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą. Nie podaje się również numerów przekazywanych samolotów, w przypadku fotografii są one po prostu retuszowane (Rosja odbiera nową partię Su-30SM2 i Jak-130).
Samoloty zostały wyprodukowane w należących do OAK zakładach Komsomolskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem, na Dalekim Wschodzie Rosji.
Jak poinformował Władimir Artjakow, pierwszy zastępca dyrektora generalnego Rostiechu, zakład ten przechodzi modernizację. Zakończono prace budowlane i wykończeniowe w nowych obiektach stacji testów w locie. Aby rozszerzyć seryjną produkcję samolotów Su-57, rozpoczęto budowę dodatkowego budynku, w którym będą kontynuowane prace przy rozwoju systemów samolotów tego typu.
Wcześniej, dyrektor OAK Jurij Slusar informował, że do końca roku zatrudnienie w KnAAPO wzrośnie o 800 osób. Ponadto, teraz poinformowano, że na różnych etapach produkcji znajdują się kolejne egzemplarze, co sugeruje następne dostawy być może jeszcze w tym roku.
Rostec has delivered a batch of new Su-57 and Su-35S aircraft to the Russian Aerospace Forces. Judging by the published footage, we are talking about two or three Su-57s and an unclear number of Su-35S.
"The number of fifth-generation fighters entering the Russian Aerospace… pic.twitter.com/bYuF3Ybt8E
— Lew Anno Suport#Israel #Ukraine 24/2-22 (@anno1540) September 12, 2024
Jeśli chodzi o Su-57 to przed wczorajszą dostawą wyprodukowano ich prawdopodobnie przynajmniej 21 z 76 zamówionych za 160-170 mld RUB (9,5-10 mld zł) z dostawami do 2028 – licząc z prototypami (9 czerwca br. dwa samoloty mogły zostać uszkodzone w wyniku ukraińskiego ataku na lotnisko ośrodka badawczego w Achtubińsku; jeden rozbił się 24 grudnia 2019). Ostatnia dostawa seryjnych Su-57 miała miejsce 28 września 2023.
W bieżącym roku OAK przekazała Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej dwie partie samolotów Su-35S: 12 kwietnia i 8 maja. W 2023 OAK dostarczyła pięć partii samolotów Su-35S: 24 listopada, 24 października, 28 września, 23 czerwca i 13 lipca – prawdopodobnie pochodziły z zamówionej w 2021 partii liczącej 24 egzemplarze (jest to czwarta umowa produkcyjna na Su-35S). Dostawy pierwszych czterech egzemplarzy rozpoczęto w grudniu 2022. Termin realizacji umowy miał minąć jednak z początkiem 2024.
Na koniec warto dodać, jak wynika z informacji dowództwa wojsk lotniczych sił zbrojnych Ukrainy, w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy Rosjanie mieli przeprowadzić ponad 40 ataków z wykorzystaniem samolotów Su-57, które wcześniej nie były tak intensywnie wykorzystywane w działaniach zbrojnych.
Wcześniej było wiadomo jedynie o użyciu samolotów w ataku z 12 lutego br., gdy wystrzelono pociski manewrujące typu stand-off o obniżonej sygnaturze radarowej Ch-69 (w kodzie NATO: AS-22), a z kolei sami Rosjanie informowali, że 9 czerwca 2022 cztery Su-57 miały zlokalizować i zniszczyć stanowiska ukraińskiej obrony powietrznej. Z kolei 18 października 2022 gen. Siergiej Surowikin, ówczesny dowódca Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) oraz okupacyjnych wojsk rosyjskich w Ukrainie, powiedział, że Su-57 były używane także w misjach powietrze-powietrze. Zwłaszcza, że dzień wcześniej prasa rosyjska donosiła możliwym zestrzeleniu ukraińskiego Su-27 za pomocą pocisku rakietowego dalekiego zasięgu R-37M (W kodzie DIA/NATO: AA-13 Axehead).