Przejdź do serwisu tematycznego

Rheinmetall i GDLS w dalszym etapie na następcę bwp Bradley

Amerykańskie wojska lądowe ogłosiły, że do kolejnego etapu w programie OMFV na następców M2/M3 Bradley, który otrzymał oznaczenie XM30, zakwalifikowano oferty American Rheinmetall Vehicles i General Dynamics Land Systems.

W poniedziałek, 26 czerwca br., służba prasowa amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłosiła, że do kolejnego etapu w programie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) na następców bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley, który otrzymał oznaczenie XM30, zakwalifikowano oferty American Rheinmetall Vehicles i General Dynamics Land Systems (GDLS) (Pierwsze zmodernizowane M2A4 w linii).

Griffin III z 50-mm armatą automatyczną / Grafika: General Dynamics Land Systems

Tym samym odrzucono pozostałe trzy wcześniej zakwalifikowane oferty: BAE Systems, Oshkosh Defense z Hanwha Aerospace oraz Point Blank Enterprises. Co ciekawe, wcześniej planowano zakwalifikować trzech oferentów, ale zostało to ograniczone do dwóch z powodu cięć budżetowych (Pięciu w programie US Army OMFV).

US Army przyznała dwa kontrakty o całkowitej wartości ok. 1,6 mld USD (6,49 mld zł) na opcjonalne załogowe bojowe wozy piechoty, w ramach fazy III i IV, do opracowania szczegółowego projektu wraz z prototypami do testów, które otrzymają oznaczenie XM30.

Szczegółowe projekty zostaną opracowane w latach 2023-2024, przy czym oczekuje się, że US Army dwukrotnie zmodyfikuje swoje wymagania operacyjne, aby dostosować je do możliwości przemysłu. Budowa prototypów rozpocznie się w 2025, a ich testy rok później. Wykonawcy zostało zobowiązani do dostarczenia maksymalnie 11 prototypów (siedmiu w ramach zamówienia podstawowego i czterech w ramach opcji), a także dwóch kadłubów do testów balistycznych i systemów wieżowych, wkładów pancerza i danych inżynierii cyfrowej.

W latach 2022-2026 na program zostanie przeznaczone łącznie 4,6 mld USD. Równolegle US Army wraz ze swoimi ośrodkami badawczymi i ośrodkami akademickimi opracują otwartą architekturę elektroniczną pojazdów – w tym celu w styczniu 2021 powołano odpowiednie konsorcjum. Najlepsza oferta spośród dwójki zostanie wybrana w czwartym kwartale 2027, a w 2029 rozpocznie się produkcja seryjna i nastąpi wejście do służby.

Program XM30 odniósł duży sukces – powiedział gen. mjr Glenn Dean, dyrektor wykonawczy programów US Army ds. bojowych systemów lądowych. Iteracyjne podejście Armii do koncepcji i projektowania cyfrowego, w połączeniu ze zwiększonym naciskiem na konkurencyjność, nadal pozwala programowi szybko przeprojektować zdolność transformacyjną dla Armii w 2030 roku i później.

Konkurencyjność pozostaje istotnym aspektem programu XM30 – powiedział Doug Bush, zastępca sekretarza US Army ds. zakupów, technologii i logistyki. Pełne finansowanie dla dwóch spółek na kolejne fazy programu pozwoli Armii umieścić XM30 na solidnych podstawach z perspektywy zasobów, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjnego środowiska.

Modernizacja jest centralnym elementem transformacji Armii, która zapewni naszym żołnierzom zdolności i siłę ognia – powiedział gen. James Rainey, dowódca US Army Futures Command. Charakter działań i zamiarów naszych przeciwników, pośród szybkich i destrukcyjnych zmian technologicznych, wymaga, aby Armia nadal się przekształcała. Kamienie milowe, takie jak dzisiejsze ogłoszenie XM30, pokazują, że jesteśmy na zrównoważonej ścieżce, aby wyposażyć żołnierzy w nowoczesny sprzęt, jednocześnie inwestując w technologie i systemy niezbędne do budowy Armii 2030 roku.

American Lynx / Grafika: American Rheinmetall Vehicles

Spółka American Rheinmetall Vehicles ze Sterling Heights w stanie Michigan, należy do niemieckiej grupy Rheinmetall AG i stoi na czele konsorcjum o nazwie Team Lynx, wraz z Raytheon Technologies, L3Harris Technologies, Textron Systems, Allison Transmissions i Anduril Industries). KF41 Lynx, wybrany dotąd tylko przez Węgry, ma stanowić bazę wyjściową dla ostatecznej oferty w amerykańskim programie, którą nazwano American Lynx (Inwestycje Rheinmetall AG dla amerykańskich programów modernizacyjnych).

25 października 2021 informowano, że australijskie zakłady Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w pobliżu Brisbane w stanie Queensland zbudują testowy egzemplarz podwozia bojowego wozu piechoty Lynx na potrzeby programu OMFV (Kompozytowe gąsienice KF41 Lynx).

Spółka General Dynamics Land Systems, ze Sterling Heights w stanie Michigan, zaoferowała bojowy wóz piechoty Griffin III, ujawniony po raz pierwszy w październiku 2018 na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) w Waszyngtonie. Wóz wyposażono wówczas w atrapę uzbrojenia głównego. Zastosowano w nim prawdopodobnie zmodyfikowane podwozie ASCOD 2, opracowane przez General Dynamics European Land Systems (GDELS) pierwotnie na potrzeby Wielkiej Brytanii w ramach programu Ajax – który po latach okazał się problematyczny. Opracowano również na jego potrzeby zawieszenie hydropneumatyczne.

Z ujawnionych wówczas fotografii wynika, że na stanowiskach kierowcy i dowódcy rozmieszczono po przy duże ekrany ciekłokrystaliczne (być może dotykowe), co przywodzi na myśl rozwiązania zaprezentowane w rozwijanej obecnie koncepcji izraelskich gąsienicowych wozów bojowych o kryptonimie Carmel. Podobne rozwiązania Amerykanie opracowali m.in. W ramach programu Future Combat System (FCS) realizowanego w latach 2003-2009 (Pancerne propozycje GDLS dla US Army).

Griffin III ma wiele komponentów wspólnych z nowym czołgiem lekkim US Army, M10 Booker, pozyskiwanego w ramach programu Mobile Protected Firepower (MPF), co z logistycznego i finansowego punktu widzenia pracuje na korzyść oferty GDLS.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X