W piątek, 26 czerwca 2024, w ramach rozmieszczonego w regionie Oceanu Spokojnego i Australii komponentu niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe), trzy samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon wykonały rekordowy lot z Japonii na Hawaje liczący 10 godzin 31 minut.
Piloci rekordowego przelotu z Japonii na Hawaje / Zdjęcie: Luftwaffe
Długodystansowy lot został wykonany w ramach ćwiczenia Pacific Skies 2024. Przelot niemieckich samolotów bojowych był wspierany przez eks-singapurskie samoloty tankujące KC-135R Stratotanker, należące do prywatnej spółki Metrea, oferującej usługi dla sił zbrojnych (w ostatnim czasie spółka odkupiła od Francji 11 samolotów C-135FR i 3 KC-135RG, które dołączą do 4 KC-135R).
Typhoony wystartowały z japońskiej bazy lotniczej Chitose na wyspie Hokkaido, gdzie także brały udział w ćwiczeniu Nippon Skies 24 (z udziałem Japonii i Hiszpanii), o godz. 9.02 czasu lokalnego.
Takeoff! Unsere 3 #Eurofighter sind um 09:02 Uhr in Japan (02:02 🇩🇪Zeit) gestartet. Wird es ein neuer #Weltrekord ? Es könnte der längste Flug eines #Eurofighters am Stück werden. #Guiness pic.twitter.com/c5kvyqRId4
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) July 26, 2024
Today, #GenUchikura 🇯🇵 and LtGenGerhartz 🇩🇪flew together in their respective fighters, #F15 and #EF2000 Eurofighter, as part of #NipponSkies24 ! @Team_Luftwaffe pic.twitter.com/ED0gHStunL
— Japan Air Self-Defense Force (@JASDF_PAO_ENG) July 25, 2024
Według oficjalnego sprawozdania Luftwaffe, aby samoloty dotarły na Hawaje, konieczne było wielokrotne tankowanie, w tym tankowców które wystartowały z amerykańskiej bazy lotniczej Andersen na Guam. Pierwotnie zaplanowano osiem podejść do tankowania, ale zrezygnowano z czwartego i szóstego, ze względu na optymalne warunki pogodowe i dostateczną ilość paliwa przetłoczoną wcześniej.
Nigdy wcześniej Eurofighter nie był w powietrzu dłużej niż teraz – relacjonowano na żywo w mediach społecznościowych na profilu Lutwaffe, gdy misja dobiegała końca. Po 10 godzinach i 31 minutach myśliwce wylądowały w połączonej bazie morsko-lotnicznej Pearl Harbor-Hickam o 12:33 czasu lokalnego. Oczywiście, uczciliśmy to Guinnessem.
Hier noch ein kleines Video nach der Landung unserer #Eurofighter beim Reinrollen auf den letzten paar Metern. #PacificSkies24 pic.twitter.com/o4Vd4PaXNW
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) July 26, 2024
Obecnie, trzy niemieckie Eurofightery znajdują się na Hawajach i biorą udział w tegorocznych międzynarodowych ćwiczeniach morskich Rim of the Pacific (RIMPAC) 2024, u boku okrętów niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine) oraz okrętów i samolotów z innych państw sojuszniczych.
Według doniesień, poprzednia najdłuższa misja samolotu Eurofighter wynosiła 8 godzin i 36 minut. Została zrealizowana przez brytyjskie Typhoon FGR4 w trakcie operacji przeciwko Państwu Islamskiemu (IS) na Bliskim Wschodzie, 23 września 2017.
Und wer wissen will, wie das mit dem Tanken in der Luft an einer KC135 der Firma @MetreaAero ist, der Boss zeigt es höchst persönlich in diesem Video.
Dank an Metrea für die Unterstützung bei unserem #Weltrekordflug. Ohne Euch wäre das nicht möglich gewesen. #Pacificskies24 pic.twitter.com/xMIbZARRm4— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) July 26, 2024
Łącznie, Niemcy biorą udział w pięciu różnych ćwiczeniach w regionie Dalekiego Wschodu, Oceanu Spokojnego i Australii. Pacific Skies 24 rozpoczęło się od rozmieszczenia samolotów szturmowych Tornado IDS na Alasce w celu szkolenia w lotach na niskich pułapach od 17 do 29 czerwca, po czym Eurofightery wzięły udział w ćwiczeniu Arctic Defender 24 na Alasce, które trwały od 8 do 29 lipca.
Pięć niemieckich Eurofighterów z 71. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego Richthofen (Taktisches Luftwaffengeschwader 71, TLG 71) z bazy lotniczej Wittmundhafen bierze również udział w trwających ćwiczeniach Pitch Black 24 w Australii (gdzie 24 lipca rozbił się włoski Typhoon). Po planowanym zakończeniu ćwiczenia, 1 sierpnia, niemieckie i hiszpańskie Eurofightery mają dołączyć do francuskich Dassault Rafale we wspólnym przelocie do Indii na ćwiczenia Tarang Shakti Phase 1 z tamtejszymi wojskami lotniczymi.
Obecnie, Luftwaffe dysponuje łącznie 133 Typhoonami (trzy samoloty miały wypadki: dwa 24 czerwca 2019 zostały rozbite i skreślone ze stanu oraz jeden 23 czerwca 2014 został uszkodzony i przywrócony do służby). Z tego, 38 najstarszych w wersji Tranche 1 zostanie zastąpionych przez tyle samo w wersji Tranche 4 w ramach projektu Quadriga, 15 zostanie zmodyfikowanych do wersji walki radioelektronicznej Eurofighter EK, a 20 kolejnych, być może w wersji Tranche 5, zostanie dokupionych, z terminem zawarcia umowy maksymalnie do jesieni 2025.
Ostatnio na uzbrojenie zakupiono dużą partię przeciwpancernych pocisków kierowanych MBDA Brimstone 3 oraz planuje się zakup pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM.