2 października ministerstwo obrony Republiki Chińskiej (Tajwanu) poinformowało, że w piątek rekordowa liczba 38 chińskich samolotów wojskowych, wleciała w dwóch grupach w tajwańską strefę identyfikacji obrony powietrznej (Taiwan Air Defense Identification Zone, TADIZ) (Tajwan bliżej MH-60R).
Jak poinformowało ministerstwo obrony Tajwanu, rekordowa liczba 38 chińskich samolotów wojskowych, wleciała w dwóch grupach w tajwańską strefę identyfikacji obrony powietrznej / Zdjęcie: ministerstwo obrony Tajwanu
Pierwsza grupa w godzinach dziennych czasu lokalnego składała się z 13 samolotów, w tym 10 samolotów wielozadaniowych Shenyang J-16 (pochodna Su-30), dwóch bombowców strategicznych Xi’an H-6K (zmodernizowana kopia T-16) i jednego samolotu wczesnego ostrzegania KJ-500, zbudowanych na bazie transportowego Shaanxi Y-8 (pochodnej An-12). Przeleciały one w pobliży archipelagu Dongsha Qundao (ang. Pratas), który jest sporny pomiędzy Tajwanem, Chinami, Wietnamem, Filipinami, Malezją i Indonezją. Najbliżej wysp przeleciały bombowce (Nowy chiński samolot walki radioelektronicznej J-16D).
Wieczorem pojawiła się druga, większa formacja złożona z 25 samolotów, w tym 18 J-16, 4 samolotów wielozadaniowych Su-30MKK, ponownie 2 H-6K oraz 1 samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych KQ-200 (Y-8 ASW). Przeleciały one nad Kanałem Bashi, oddzielającym Tajwan od Filipin. W odpowiedzi, w obu przypadkach poderwano samoloty myśliwskie w celu zidentyfikowania intruzów i monitorowania trasy ich przelotu (M109A6 Paladin dla Tajwanu).
Według władz w Tajpej, demonstracja siły w takiej skali ze strony Pekinu, może być związana z obchodami 72. rocznicy powstania Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL). Dziś, tj. 2 października, zaobserwowano z kolei 22 samoloty: 16 J-16, 4 Su-30MKK i 2 KQ-200 (Tajwan zbuduje nowy samolot bojowy).
Należy mieć na uwadze, że naruszenia tajwańskiej strefy identyfikacji obrony powietrznej przez chińskie lotnictwo wojskowe zdarzają niemal codziennie, co jest skrupulatnie odnotowywane na stronie internetowej ministerstwa obrony, ale zwykle jest to pojedynczy samolot lub ewentualnie kilka. W ostatnich tygodniach ich natężenie wzrosło do codziennych incydentów. W tym roku niemniej miały miejsce wcześniej m.in. cztery duże demonstracje siły z 24 stycznia (15 samolotów), 26 marca (20 samolotów), 15 czerwca (28 samolotów) czy 23 września (24 samoloty). W ubiegłym roku chińskie samoloty wojskowe naruszyły TADIZ rekordowe wówczas 380 razy, ale liczba naruszeń w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku przekroczyła już 500 (Bezprecedensowa liczba chińskich samolotów w pobliżu Tajwanu).
Władze w Pekinie jeszcze nie skomentowały najnowszych incydentów, ale w przeszłości twierdziły, iż mają one na celu ochronę suwerenności Chińskiej Republiki Ludowej i przeciwdziałać zmowie między Tajwanem a Stanami Zjednoczonymi, najważniejszym międzynarodowym sponsorem wyspy.
Kilka dni wcześniej, 27 września przez Cieśninę Tajwańską przeszła brytyjska fregata rakietowa HMS Richmond (F239), typu 23 Duke, wchodząca w skład lotniskowcowej grupy bojowej GCSG 21 (Global Carrier Strike Group 21), która rozpoczęła powrót do kraju z pierwszej misji operacyjnej lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08) na Oceanie Spokojnym. Brytyjski okręt dokonał przejścia pomimo ostrzeżeń Pekinu o, ich zdaniem, prowokacji ze strony Londynu (Gotowość drugiego brytyjskiego lotniskowca).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.