Przejdź do serwisu tematycznego

Radiostacje MIDS JTRS w standardzie Link 16 dla Szwecji

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Królestwa Szwecji radiostacji AN/USQ-190 MIDS JTRS w standardzie Link 16.

W piątek, 20 września 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Królestwa Szwecji radiostacji AN/USQ-190 MIDS JTRS w standardzie Link 16 za maksymalnie 31,5 mln USD (120,47 mln zł).

JAS 39D Gripen szwedzkich wojsk lotniczych / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Sztokholmie wnioskował o możliwość pozyskania 190 egzemplarzy radiostacji AN/USQ-190 MIDS JTRS (Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems) kompatybilnych z czterokanałowymi modułami łączy wymiany danych, pracujących w standardzie Link 16.

Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): sprzęt łączności, sprzęt pomocniczy, wsparcie i pomoc techniczna i inżynieryjna, naprawy i zwroty pozagwarancyjne, szkolenia oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu. Głównym wykonawcą umowy będzie spółka Data Link Solutions z Cedar Rapids w stanie Iowa. Jest to spółka joint venture BAE Systems i Collins Aerospace (część korporacji RTX).

Wdrożenie radiostacji w standardzie Link 16 wynika z konieczności modernizacji systemów łączności szwedzkich statków powietrznych, które muszą być systemowo kompatybilne z systemami amerykańskimi i sojuszniczymi z NATO pod kątem szyfrowania i bezpieczeństwa wymiany danych (Szwecja została 32. członkiem NATO).


 Zdjęcie: Data Link Solutions

AN/USQ-190 MIDS JTRS zastępuje wiele starszych radiostacji, zmniejszając potrzebę nadmiernych części zamiennych i wsparcia logistycznego. Jest o 4-kanałowa radiostacja zaprojektowana do obsługi wymiany danych w standardzie waveformu Link 16 i do trzech dodatkowych protokołów komunikacyjnych, w tym Airborne Networking Waveform (ANW) i waveformu taktycznego układu nawigacji AN/ARN-153 TACAN.

Terminal jest również w stanie hostować i zapewniać niezbędne przetwarzanie komputerowe do obsługi trasowania i aplikacji specyficznych dla platformy, co pozwala na integrację w dół z platformami hosta. Dzięki wykorzystaniu aplikacji programowych do rozszerzonej funkcjonalności, terminal MIDS JTRS umożliwia zwiększoną efektywność operacyjną bez zajmowania dodatkowej przestrzeni, masy lub mocy. Charakteryzuje się ulepszonym szyfrowaniem, funkcją ponownego mapowania częstotliwości, zwiększoną przepustowością i równoczesną pracą w wielu sieciach (Lockheed Martin zmodyfikuje polskie F-16 Jastrząb).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X