5 lutego podczas wywiadu telewizyjnego dla CNN Türk, dyrektor techniczny tureckiej spółki Baykar, Selçuk Bayraktar powiedział, że wkrótce rozpocznie się produkcja seryjna dwusilnikowego, bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) Akıncı (pol. korsarz), który powstał w ramach programu Uçan Balık (pol. latająca ryba). Zapowiedział też rozpoczęcie dostaw dla tureckich wojsk lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri) w bieżącym roku.
Turecka spółka Baykar wkrótce rozpocznie produkcję seryjną bojowego bezzałogowego statku latającego Akıncı / Grafika: Baykar
Jak dotąd Baykar zbudowała trzy prototypy bbsl Akıncı. Pierwszy PT-1 oblatano 6 grudnia 2019, drugi PT-2 13 maja 2020, natomiast w przypadku trzeciego PT-3, 23 stycznia br. zrealizowano próby kołowania przed oblotem. Loty testowe wszystkich statków odbywają się z lotniska przyzakładowego Çorlu w Istambule, gdzie znajduje się centrum lotnicze i treningowe Baykar (Turecki bsl Baykar Akıncı w powietrzu, 2020-08-22).
Początkowo, dostawy seryjnych bezzałogowców miały rozpocząć się w 2020, ale program opóźniła kwestia opracowania wystarczająco wydajnych silników turbośmigłowych przez rodzimą Tusas Engine Industries (TEI) o mocy 550 KM. Najbardziej wydajną jednostką napędową TEI są silniki wysokoprężne PD-170 o mocy maksymalnej 170 KM na pułapie 6000 m, które napędzają bsl TAI Anka.
Z pomocą przyszła ukraińska państwowa spółka UkrOboronProm, która zawarła w sierpniu 2019 porozumienie o wartości ponad 600 mln USD (2,23 mld zł) na dostawę w latach 2021-2030 ponad 500 silników lotniczych Iwczenko-Progress AL-450T i AL-25TLT na potrzeby bezzałogowców. Te pierwsze trafiłą właśnie do bbsl Akıncı. Do marca ub. r. Ukraińcy dostarczyli 18 silników AI-450T o mocy 750 KM, które zapewnią Akıncı pułap do 12 000 m (prototypy były napędzane silnikami o mocy 450 KM, które zapewniały pułap do 6000 m).
Akıncı to bbsl klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu). Ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,2 m długości i 4,1 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 5500 kg (początkowo miała wynieść 4500 kg), z czego 1350 kg to masa użyteczna. Prędkość przelotowa wynosi 240 km/h, a maksymalna 360 km/h.
Akıncı wyposażono w wyprodukowany lokalnie system nawigacji satelitarnej, system nawigacyjno-celowniczy z czujnikiem w podczerwieni (FLIR), system zwiadu elektronicznego i obrazowego, zasobnik elektronicznych środków wsparcia (ESM), system antykolizyjny, wielofunkcyjny radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, a także radar SAR/GMTI. Uzbrojeniem bbsl będą docelowo bomby ogólnego przeznaczenia MAM-L, MAM-C, CIRIT, Mk 81 i Mk 82, bomby kierowane HGK, KGK i LGK oraz pociski manewrujące z rodziny SOM (Oblot Anka Aksungur, 2019-03-23).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.