5 kwietnia 2018 ukraiński państwowy koncern SC UkrOboronProm poinformował o uruchomieniu produkcji seryjnej opancerzonego wozu zabezpieczenia technicznego (BREM) Atlet. Pojazd został opracowany przez Biuro Projektowe im. Aleksandra Morozowa (ChMDB) z Charkowa.

Atlet został wyposażony w wyciągarkę o parametrach umożliwiających odholowani każdego ukraińskiego czołgu. Ponadto pojazd przewozi komplet wyposażenia umożliwiającego naprawy w warunkach polowych

Atlet został wyposażony w wyciągarkę o parametrach umożliwiających odholowani każdego ukraińskiego czołgu. Ponadto pojazd przewozi komplet wyposażenia umożliwiającego naprawy w warunkach polowych

BREM Atlet został wyposażony w żuraw o udźwigu do 25 000 kg pozwalający prowadzić operacje ewakuacyjne i naprawy sprzętu w warunkach polowych. W praktyce umożliwia on wymianę głównych elementów czołgów podstawowych, takich jak wieża czy jednostka napędowa. Podwozie nowego BREM pochodzi z ukraińskiego czołgu T-84 Opłot-M.

Podwozie dla nowego BREM pochodzi z najnowszego ukraińskiego czołgu T-84 Opłot-M /Zdjęcia: SC UkrOboronProm

Podwozie dla nowego BREM pochodzi z najnowszego ukraińskiego czołgu T-84 Opłot-M /Zdjęcia: SC UkrOboronProm

W celu realizacji zadań ewakuacji z pola walki, Atlet został wyposażony w wyciągarkę, której maksymalne obciążenie wynosi do 250 kN. Jest to wartość wystarczająca do odholowania każdego ukraińskiego czołgu. Specjalne wyposażenie pozwala mu holować pojazdy bojowe z prędkością do 25 km/h. Specjaliści z ChMDB wyposażyli BREM w silnik wysokoprężny o mocy 1 000 KM, co pozwala 46-tonowemu pojazdowi na rozwinięcie prędkości maksymalnej do 70 km/h. Ponadto, Atlet może przewozić wyposażenie techniczne, pozwalające na przeprowadzenie napraw w warunkach polowych.

Jak podkreśla producent, wdrożenie seryjnych BREM Atlet ma znacząco zwiększyć możliwości ratownictwa technicznego jednostek wojsk lądowych Ukrainy (Suchoputni Wijśka Zbrojnych Sył Ukrajiny, SW ZSU).Pozwoli to na utrzymanie wyższego poziomu gotowości bojowej jednostek pancernych. Ukraińcy rozważają również sprzedaż pojazdów za granicę, po zakończeniu dostaw dla Ministerstwa Obrony.

Formalnie, BREM Atlet wszedł na wyposażenie SW ZSU w 2008 (producent przekazał pojedynczy pojazd do testów). Tymczasem dwa egzemplarze BREM zostały zamówione przez Królewską Armię Tajlandii, użytkującą także 49 czołgów T-84 Opłot-T. Pojazd w wersji eksportowej został wyposażony w nową radiostację i system klimatyzacyjny dostosowane do wymogów klienta.

ChMDB z Charkowa ostatnio zaprezentowało kilka nowości. Podczas kieleckiego XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego został ujawniony polski demonstrator czołgu PT-17, który otrzymał zaprojektowaną przez Ukraińców wieżę z 120-mm armatą gładkolufową o długości 50 kalibrów (w standardzie NATO) z nowym automatem ładowania.

Z kolei podczas kijowskich targów Arms and Security, które odbyły się 10-13 października 2017, ChMDB zaprezentowało nowy wariant transportera opancerzonego BTR-4 8×8, który został przystosowany do roli kbwp o oznaczeniu BTR-4MW1. Pojazd otrzymał m.in. niemiecki silnik od Deutz oraz bezzałogową wieżę Parus BM-7, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną ZTN-1, 7,62-mm sprzężony karabin maszynowy, 30-mm wyrzutnie granatów oraz wyrzutnię pocisków przeciwpancernych Barier-W.