W piątek, 21 lutego 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji podpisał umowę o nieujawnionej wartości z rodzimą spółką Saab Defence and Security na uruchomienie produkcji przedseryjnej nowych, uniwersalnych szyn uzbrojenia UML (Universal Missile Rail Launcher) dla samolotów wielozadaniowych JAS39 Gripen, zarówno w obecnie eksploatowanej wersji C/D, jak i przyszłej E.
Gripen na poligonie FMV Vidsel w regionie Norrbotten w północnej Szwecji / Zdjęcie: Tina Skiöld, FMV
Szyny uzbrojenia UML będą zamontowane z podskrzydłowymi i podkadłubowymi węzłami uzbrojenia oraz dysponując zaawansowanymi interfejsami mechanicznymi i elektronicznymi pozwolą na integrację obecnego i przyszłego uzbrojenia samolotów, zarówno rakietowego, bombowego, jak i flar i dipoli (Rozwój pocisków IRIS-T Block II dla czterech państw, Bomby Mk 82 dla szwedzkich Gripenów, Szwecja zamawia pociski Jaktrobot 99 AMRAAM).
FMV zlecił spółce Saab Defence and Security zaprojektowanie i integrację nowych szyn uzbrojenia, zgodnie z umową z 26 kwietnia 2022 o wartości ok. 400 mln SEK (149,32 mln zł). Wymogami zamawiającego były interfejsy zapewniające szybkie podczepianie i odczepianie ładunków, kompatybilność z dwoma typami węzłów uzbrojenia Gripenów, a także wsparcie eksploatacji i naprawy wyposażenia w kraju.
11 lipca 2024 amerykańska spółka L3Harris Release and Integrated Solutions Ltd. (część L3Harris Technologies) informowała o zawarciu umowy o wartości 27 mln USD (107,19 mln zł) z Saab Defence and Security na integrację z Gripenami pneumatycznych szyn uzbrojenia MELP5 (Missile Eject Launcher, Pylon 5), które trafią także na brazylijskie F-39E Gripen. Obie spółki współpracują przy technologii szyn uzbrojenia Gripenów od 2014. MELP5 wykorzystują technologie szyn PMEL (Pneumatic Missile Eject Launcher) i są produkowane w zakładzie w Brighton w Wielkiej Brytanii (Współpraca Saab i Thai Aviation Industries po wyborze najnowszych Gripenów).
JAS 39C/D wojsk lotniczych Królestwa Szwecji (Svenska flygvapnet) pozostaną w służbie do lat 2030. równolegle z wdrażanymi następcami, czyli JAS 39E Gripen. Szwecja zamówiła 17 stycznia 2013 łącznie 60 jednomiejscowych JAS 39E (z opcją z 3 marca 2014 na 10 kolejnych) w miejsce jednomiejscowych JAS 39C i dwumiejscowych JAS 39D, użytkowanych w liczbie 71 egzemplarzy (z 204 pierwotnie zakupionych). W przyszłości wszystkie zostaną zastąpione przez samoloty wielozadaniowe 6. generacji (załogowe i bezzałogowe), które ma opracować Saab w ramach programu FCAS (Future Combat Air System).