16 sierpnia węgierska państwowa agencja prasowa MTI (Magyar Távirati Iroda) poinformowała, że ministerstwo obrony tego kraju porozumiało się z niemieckim Rheinmetall AG w sprawie utworzenia spółki joint-venture produkującej bojowe wozy piechoty Lynx. Wartość umowy ma przekraczać 2 mld EUR (8,79 mld zł).
Jeśli porozumienie zostanie zrealizowane, Węgry staną się formalnie pierwszym użytkownikiem nowych niemieckich bwp ujawnionych po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2016 (w konfiguracji KF31) i Eurosatory 2018 (KF41, na zdjęciu). / Zdjęcie: Remigiusz Wilk
Porozumienie zakłada, że węgierskie wojska lądowe (Magyar Szárazföldi Haderő) staną się pierwszym użytkownikiem nowych bwp Lynx. Zapowiadana transakcja jest najdroższą w obecnym programie modernizacyjnym sił zbrojnych. Pierwsze wozy miałyby trafić do użytkownika już w 2022. Nie wiadomo jednak, o jakiej liczbie bwp jest mowa w porozumieniu.
Co istotne, transakcja została ogłoszona w raptem cztery dni po podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego zakupu w USA pocisków przeciwlotniczych średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) na potrzeby baterii systemu przeciwlotniczego NASAMS (National Advanced Surface-to-Air Missile) za równowartość około 1 mld USD (3,76 mld zł) (NASAMS dla Węgier, 2020-08-13).
Produkcja i zakup niemieckich bwp to kolejne duże zamówienie obronne w tym kraju. 19 grudnia 2018 węgierski resort obrony podpisał umowę z grupą KMW (Krauss-Maffei Wegmann) na dostawy 44 czołgów Leopard 2A7HU, 24 samobieżnych armatohaubic 155 mm Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000), 6 wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 oraz dzierżawy 12 czołgów Leopard 2A4HU. Prezentacja pierwszych Leopardów 2A4HU nastąpiła 3 lipca, odbiór 22 lipca, a formalne przekazanie 24 lipca br. (Pierwsze węgierskie Leopardy 2A4, 2020-07-04).
O ile Magyar Szárazföldi Haderő nie dysponują gąsienicowymi bwp, to Lynxy mogą zastąpić kołowe transportery piechoty BTR-80/80A, będące w wyposażeniu pododdziałów piechoty zmechanizowanej liczbie 278 egzemplarzy (plus 313 zmagazynowanych). Na mocy umowy z 2008 zmodernizowane do standardu BTR-80A wozy otrzymały produkowany przez Grupę WB system łączności wewnętrznej FONET.
Bojowy wóz piechoty Lynx, który nie zdobył do tej pory żadnego zamówienia, został zaprezentowany w dwóch konfiguracjach: lżejszej KF31 podczas targów Eurosatory 2016 i cięższej KF41 podczas Eurosatory 2018. KF31 otrzymał załogową wieżę Lance, uzbrojoną w 35-mm armatę automatyczną Wotan 35 o zasięgu do 3 km i 7,62-mm trzylufowy napędowy km RMG762. Z kolei KF41 wyposażono również w załogą wieżę Lance 2.0 z 30/35-mm armatą Wotan 30/35 o szybkostrzelności teoretycznej 200 strz./min., 7,62-mm sprzężony km, opcjonalnie zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójną wyrzutnią ppk Spike LR2 (Eurosatory 2018: Debiut Rheinmetall KF41 Lynx, 2018-06-17).
Niemcy oferują te wozy Australii w ramach programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 (potencjalnie 450 bwp i 17 wzt), Czechom w programie Bojowy wóz piechoty i jego modyfikacja (210 bwp) oraz USA w powtórzonym postępowaniu na półautonomiczny pojazd OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle) o wartości szacowanej na 46 mld USD (Lynx w australijskim przetargu, 2019-03-04, COVID-19: Program czeskich bwp zagrożony , 2020-03-23, Pancerne propozycje GDLS dla US Army, 2020-04-24).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.